تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره صافات
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 37. صافات آیه 88-92

آیه
فَنَظَرَ نَظْرَةً فِی النُّجُومِ
فَقَالَ إِنِّی سَقِیمٌ‏
فَتَوَلَّوْاْ عَنْهُ مُدْبِرِینَ
فَرَاغَ إِلَی‏ آلِهَتِهِمْ فَقَالَ أَلَا تَأْکُلُونَ
مَا لَکُمْ لَا تَنطِقُونَ‏
ترجمه
پس نگاه خاصّی به ستارگان کرد
و گفت: من بیمارم (و نمی‏توانم در مراسم عید شما شرکت کنم.)
پس مردم از او روی گردانده برگشتند.
پس پنهانی به سراغ خدایان آنان (در بت خانه) رفت و (با تمسخر) گفت: چرا غذا نمی‏خورید؟
شما را چه شده، چرا سخن نمی‏گویید؟
نکته ها
اهل بابل، محل زندگی حضرت ابراهیم‏علیه السلام، هر سال جشن مخصوصی داشتند و غذاهایی را آماده می‏کردند که در بت‏خانه قرار می‏دادند تا متبرّک شود، سپس دستجمعی به بیرون شهر می‏رفتند و پس از خوشگذرانی، در پایان روز برای صرف غذا به بت‏خانه باز می‏گشتند. شبِ پیش از جشن، از ابراهیم نیز دعوت کردند که همراه آنان در مراسم شرکت کند، امّا حضرت ابراهیم که منتظر فرصتی برای درهم کوبیدن بت‏ها و ایجاد شوک بر مردم بود، مطابقِ آداب و رسوم و اعتقاد مردم بابل که ستارگان را در سرنوشت خود مؤثّر می‏دانستند، نگاهی به ستارگان کرد و چنین وانمود کرد که اوضاع کواکب، نوعی بیماری را در صورت خروج او از شهر نشان می‏دهد. لذا مردم نیز قانع شده و از اصرار خود دست برداشتند.
روشن است که حضرت ابراهیم، خود چنین اعتقادی به نقش ستارگان نداشته و برای قانع کردن مردم از شیوه‏ی مورد قبول خودشان استفاده کرده است. چنانکه برای دعوت آنان به خداپرستی، ابتدا همچون آنها نشان می‏دهد که ستاره‏پرست شده است و سپس از این عقیده، تبرّی می‏جوید.**انعام، 76 - 78.***
پیام ها
1- در تبلیغ، باید با هر گروهی با زبان خودشان سخن گفت. (برای گروهی که به تأثیر ستارگان عقیده دارند، باید با نگاه و دید آن‏ها حرف زد.) «فنظر نظرة فی النجوم فقال»
2- برای دعوت مردم به راه حقّ و مبازه با باطل، طرح‏های ابتکاری و انقلابی لازم است. (حضرت ابراهیم از رفتن به همراه مردم به خارج شهر خودداری کرد و طرح خود را که شکستن بت‏ها بود انجام داد.) «فقال انّی سقیم»
3- مؤمن باید زیرک و تیزبین باشد و از فرصت‏ها استفاده بکند. «فنظر... فقال»
4- انبیا از طرف خداوند یک طرح دراز مدّت دارند که در فرصت مناسب اجرا می‏کنند. (در آیه 57 سوره‏ی انبیا می‏خوانیم: ابراهیم به مردم هشدار داد که در غیاب شما نقشه‏ای برای بت‏های شما می‏کشم. «تاللّه لاکیدنّ اصنامکم بعد ان تولّوا مدبرین» آن وعده با چنین برنامه‏ریزی عملی شد.)
5 - رهبران دینی جامعه، باید در برابر جریان‏های فکری انحرافی، به صورت فعّال عمل کنند نه انفعالی و با یک نقشه حساب شده، دشمن را در برابر عمل انجام شده قرار دهند. «فنظر... فقال... فراغ»
6- خام کردن دشمن برای ضربه زدن به او، نیاز به شناختِ آداب و رسوم و عقائد او دارد. «فنظر... فقال انّی سقیم»
7- منطق انبیا برای نفی بت‏پرستی، بسیار روشن و فطری و عقلی است. «الا تأکلون ما لکم لا تنطقون»