تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره صافات
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 37. صافات آیه 25-29

آیه
مَا لَکُمْ لَا تَنَاصَرُونَ
بَلْ هُمُ الْیَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ‏
وَأَقْبَلَ بَعْضُهُم عَلَی‏ بَعْضٍ یَتَسَآءَلُونَ‏
قَالُواْ إِنَّکُمْ کُنتُمْ تَأْتُونَنَا عَنِ الْیَمِینِ
قَالُواْ بَل لَّمْ تَکُونُواْ مُؤْمِنِینَ‏
ترجمه
(به آنان گفته می‏شود:) چه شد که امروز یکدیگر را یاری نمی‏کنید؟ (آری، نمی‏توانند یکدیگر را یاری کنند،) بلکه آنان امروز کاملاً تسلیم (قدرت خداوند) هستند.
و بعضی از آنان به بعضی دیگر روی کرده و از یکدیگر می‏پرسند.
(پیروان به رهبران) گویند: بی شک شما بودید که از روی قهر و غلبه (برای گرایش ما به کفر و شرک) به سراغ ما می‏آمدید. (گروه دیگر در پاسخ) گویند: (این چنین نیست) بلکه شما خود اهل ایمان نبودید.
نکته ها
«مستسلمون» از باب استفعال یا برای مبالغه در تسلیم و به معنای تسلیم کامل است، یا به این معناست که مشرکان به جای حمایت، یکدیگر را تسلیم قهر الهی می‏کنند.
«یمین» یا از «یُمن» به معنای خیر وبرکت است، یعنی شما از در خیرخواهی به سراغ ما آمدید و ما را منحرف کردید و یا کنایه از قدرت وقهر است، زیرا دست راست رمز قدرت است.
در آیات متعدّدی از قرآن، گفتگوی دوزخیان با یکدیگر و دوزخیان با شیطان و با مؤمنان و با فرشتگان و با خداوند که در آن‏ها انواع استمدادها برای رهایی مطرح شده، آمده است ولی در همه‏ی موارد پاسخ منفی می‏شنوند و در برخی موارد تقصیر را به گردن یکدیگر می‏اندازند و می‏گویند: اگر شما نبودید ما ایمان داشتیم «لولا انتم لکنّا مؤمنین» ولی پاسخ می‏شنوند که چنین نیست، بلکه شما خود ایمان آورنده نبودید. «بل لم تکونوا مؤمنین»
پیام ها
1- در قیامت، مجرمان نمی‏توانند هیچ یاری و کمکی به یکدیگر بکنند. «ما لکم لا تناصرون»
2- گردنکشان، در قیامت تسلیم خواهند شد. «بل هم الیوم مستسلمون»
3- مجرمین در قیامت خود را تبرئه و گناه خود را به گردن دیگران می‏اندازند. «تأتوننا عن الیمین»
4- استفاده از قدرت**اگر کلمه «یمین» را نشانه دست راست و قدرت بگیریم.*** یا تظاهر به خیرخواهی**اگر کلمه «یمین» را از «یُمن» به معنای خیر و برکت بدانیم.*** از شیوه‏های پیشوایان کفر و شرک برای اغفال دیگران است. «تأتوننا عن الیمین»
5 - در روز قیامت، هیچ کس حاضر نیست جرم دیگران را به عهده گیرد. «لم تکونوا مؤمنین»