تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره صاد
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 38. صاد آیه 42،41

آیه
وَاذْکُرْ عَبْدَنَآ أَیُّوبَ إِذْ نَادَی‏ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطَانُ بِنُصْبٍ وَ عَذَابٍ‏
ارْکُضْ بِرْجِلِکَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ‏
ترجمه
و بنده‏ی ما ایّوب را یاد کن، آن گاه که پروردگارش را ندا داد که: شیطان مرا به رنج و عذاب افکنده است.
(به او گفتیم:) پای خود را بر زمین بزن (تا از زیر پای تو چشمه‏ای جاری کنیم) این چشمه‏ی آبی خنک برای شستشو و نوشیدن است.
نکته ها
«نُصب» به معنای رنج و سختی است، «رَکض» کوبیدن پا بر زمین است و «مغتسل» به آب یا محل شستن گویند.
چنانکه در روایات آمده است: حضرت ایّوب دارای اموال و فرزندان و امکانات بسیار بود و همواره خدا را سپاس می‏گفت. شیطان به خداوند عرضه داشت که اگر ایّوب را شاکر می‏بینی به خاطر نعمت فراوانی است که به او داده‏ای، اگر این نعمت‏ها از او گرفته شود او بنده‏ی شکرگزاری نخواهد بود.
خداوند به شیطان اجازه داد بر دنیای ایّوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعت‏های ایّوب را دچار آفت و بلا کرد امّا تأثیری در ایّوب نگذاشت. سپس بر بدن ایّوب سلطه یافت و او چنان بیمار گشت که از شدّت درد و رنجوری اسیر بستر گردید، امّا با این حال از مقام شکر او چیزی کاسته نشد.
چون ایّوب از این امتحان سخت الهی به خوبی پیروز برآمد، خداوند دوباره نعمت‏های خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازیافت.**تفسیر نمونه.***
خداوند برای بازگرداندن سلامتی به جسم ایّوب، به او فرمان می‏دهد که با کوبیدن پا بر زمین، به قدرت الهی چشمه‏ای از آب جاری سازد و با شستشوی بدن خود در آن آب، جسمش را از هر بیماری پاک گرداند.
تحمّل سختی از سوی انبیا برکاتی دارد، از جمله:
الف) مردم درباره آنان گرفتار غلوّ نمی‏شوند.
ب) آنان مقام ویژه‏ای در اثر صبر، دریافت می‏نمایند.
ج) اگر الگوها و بزرگان نیز سختی ببینند، فقرا و ضعفا و بیماران تحقیر نمی‏شوند.
د) مردم، راه برخورد با مشکلات را از آنان می‏آموزند.
بر اساس روایات، برخی مردم گمان کردند که حضرت ایّوب، گناهی را مرتکب شده که گرفتار چنین بلایی شده است و لذا او را شماتت می‏کردند. در حالی که بلا برای اولیا مایه‏ی رشد و کسب درجه است.**بحار، ج 12، ص 351 .***
در این سوره، داستان متفاوت دو پیامبر الهی مطرح شده است: یکی حضرت سلیمان، پیامبری که بالاترین قدرت و امکانات را داشت. دیگری حضرت ایّوب، پیامبری که سخت‏ترین تلخی‏ها را برای مدّتی طولانی چشید.
امّا قرآن هر دو پیامبر را با عبارت «نعم العبد» ستایش می‏کند. زیرا رفاه و رنج، هیچکدام نتوانست آنها را از مدار بندگی خدا خارج سازد.
آری، غوّاص و صیّاد ماهر چه در دریای شور و چه در دریای شیرین کار خود را به بهترین وجه انجام می‏دهد و شوری و شیرین آب در صیّادی و غوّاصی او اثری ندارد.
پیام ها
1- تاریخ مردان بزرگ نباید فراموش شود. تاریخ انبیا حتّی برای پیامبر اسلام سازنده است زیرا آشنائی با مشکلات دیگران مایه تقویت صبر و شکیبایی است. «واذکر عبدنا ایوب»
2- ایّوب بنده حقیقی خداوند بود. «عبدنا»
3- شکوه کردن از مشکلات، نزد خدا مانعی ندارد. «نادی ربّه انّی مسّنی الشیطان»
4- شیطان بر روح و اعتقاد اولیای خدا سلطه‏ای ندارد امّا می‏تواند در مورد جسم آنان، نقش ایذایی داشته باشد. «مسّنی الشیطان بنصب»
5 - رنج‏ها و مصیبت‏ها میدانی مناسب برای وسوسه شیاطین است. «بنصب» (بنابراین معنی که: شیطان به سبب رنج‏ها با من تماس می‏گیرد.)
6- دعا جلوه‏ای از عبودیّت است. «عبدنا ایوب اذ نادی ربّه»
7- برای رفع گرفتاری‏ها و مشکلات، دعا کنیم. «نادی ربّه انّی مسّنی الشیطان»
8 - دعای انبیا مستجاب می‏شود و به دنبال سختی‏ها گشایش است. «ارکض برجلک»
9- همه جا چشیدن سختی‏ها نشانه‏ی دوری از خدا نیست. (گاهی اولیای خدا سخت‏ترین شرایط را تحمّل می‏کنند، در حالی که با زدن پا بر زمین چشمه‏ی آب خنک برایشان جاری می‏شود.) «هذا مغتسل بارد»
10- شستشو با آب سرد برای سلامتی نقش مهمی دارد. «مغتسل بارد و شراب» (آب شستشو نیز باید تمیز و قابل آشامیدن باشد).
11- طبیعت مسخّر خداوند است و خداوند آن را مسخّر اولیای خود می‏کند. «ارکض برجلک هذا مغتسل بارد و شراب»