تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره احزاب
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 33. احزاب آیه 35

آیه
إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُوْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَالصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً
ترجمه
همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، و مردان با ایمان و زنان با ایمان، و مردان مطیع خدا و زنان مطیع خدا، و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان شکیبا و زنان شکیبا، و مردان فروتن و زنان فروتن، و مردان انفاق‏گر و زنان انفاق‏گر، و مردان روزه دار و زنان روزه دار، و مردان پاکدامن و زنان پاکدامن، و مردانی که خدا را بسیار یاد می‏کنند و زنانی که بسیار به یاد خدا هستند، خداوند برای (همه‏ی) آنان آمرزش و پاداشی گرانقدر وبزرگ آماده کرده است.
نکته ها
به دنبال دستورهایی که برای همسران پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله گفته شد، این آیه ده کمال برای عموم زنان و مردان در مسایل اعتقادی، اخلاقی و عملی، بر شمرده است.
زمانی ارزش این آیه روشن می‏شود که به تبعیضاتی که عرب و عجم میان زن و مرد قائل بودند بنگریم و تاریخ دلخراش زن را مطالعه کنیم.
تفاوت میان زن و مرد در جسم است. روح، زن و مرد ندارد و همه‏ی کمالات بشری مربوط به روح اوست نه جسم او. لذا همه کمالاتی که در این آیه آمده، به صورت یکسان میان مرد و زن مطرح شده است.
پیام ها
1- انسان زمانی کامل می‏شود که همه‏ی کمالات را در خود داشته باشد نه فقط بعضی را. «انّ المسلمین ...»
2- نشانه‏ی جامعیّت اسلام آن است که کمال را در همه‏ی ابعاد اعتقادی، اخلاقی، عملی، فردی و اجتماعی انسان مطرح می‏کند. «انّ المسلمین ...»
3- با تجلیل از خوبان، دیگران را به انجام خوبی‏ها تشویق کنیم. «انّ المسلمین ...»
4- رشد انسان، مرحله‏ای و گام به گام است. (ابتدا اسلام با زبان، سپس ایمان با دل، سپس اطاعت، صداقت، صبر و ... «انّ المسلمین ... المؤمنین ... الصابرین ...»
5 - انسان کامل، علاوه بر اقرار به زبان (اسلام) و باور قلبی (ایمان)، باید شکم و شهوت و زبان خود را کنترل کند.
* کنترل شکم با روزه. «الصائمین»
* کنترل زبان با صداقت. «الصادقین»
* کنترل شهوت با دوری از حرام. «والحافظین فروجهم»
* مبارزه با غرور، با داشتن تواضع. «القانتین »
* غفلت زدایی با ذکر و یاد خدا. «والذاکرین»
* مقاومت در برابر نیش‏ها و نوش‏ها با نیروی صبر. «والصابرین»
* غافل نماندن از محرومان با انفاق. «والمتصدّقین»
6- اسلام هم به کمیّت توجّه دارد، هم به کیفیّت. (در مورد مقدار می‏فرماید: «والذاکرین اللّه کثیرا» و در مورد کیفیّت می‏فرماید: « والقانتین» که اطاعت همراه با فروتنی است.)
7- زن، حقّ مالکیّت و بخشش مالی دارد. «المتصدّقین والمتصدّقات»
8 - همه‏ی توفیقات خود را از خدا بدانیم. (ذکر خدا در پایان کمالات آمده است.) «و الذاکرین اللّه کثیراً»
9- زن و مرد، در رشد کمالات معنوی و انسانی و دریافت پاداش یکسانند. «انّ المسلمین والمسلمات... اعدّ اللّه لهم»
10- عمل نیک، کلید بخشش الهی است. «اعدّ اللّه لهم مغفرة»
11- ابتدا بخشش الهی، سپس دریافت پاداش الهی. «مغفرة واجراً عظیما»