تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره احزاب
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 33. احزاب آیه 9

آیه
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَآءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحاً وَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَ کَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیراً
ترجمه
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! نعمت خدا را بر خود به یاد آورید، آن گاه که (دشمنان شما در قالب) لشکریانی به سراغتان آمدند، ولی ما (برای دفاع از شما) تند بادی (سخت) و لشکریانی که آنها را نمی‏دیدید بر آنان فرستادیم، (و بدین وسیله دشمنان را قلع و قمع کردیم)، و خداوند به آنچه انجام می‏دهید بیناست.
نکته ها
این آیه و شانزده آیه پس از آن، به جنگ احزاب مربوط است که در سال پنجم هجری واقع شد. در این جنگ که یهودیان و مشرکان و منافقان قصد کودتا و تصرّف مدینه را داشتند، مسلمانان با پیشنهاد سلمان فارسی و موافقت پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله اطراف مدینه را خندق کندند و در برابر دشمن استقامت کردند. در حفر خندق نیز، اوّلین کلنگ را خود رسول اللّه به زمین زد و هر بار که بر اثر اصابت کلنگ به سنگ برقی می‏جهید، پیامبر پیروزی اسلام بر منطقه‏ای از جهان را بشارت می‏داد. خداوند در این نبرد به وسیله‏ی وزش باد و نزول فرشتگان مسلمانان را یاری کرد.
پیام ها
1- شرط دریافت امدادهای الهی، ایمان و تلاش است. «یا ایها الّذین آمنوا اذکروا نعمة اللّه» (مسلمانان آماده‏ی دفاع شدند، خندق کندند و سپس یاری شدند.)
2- یاد نعمت‏ها، مورد سفارش خداوند است. «اذکروا نعمة اللّه» یاد امدادهای الهی، روحیّه‏ی رزمندگان را بالا می‏برد.
3- انسان در معرض فراموشی نعمت است و به تذکّر نیاز دارد. «اذکروا نعمة اللّه»
4- پاسخ جنود را باید با جنود داد. «جاءتکم جنودٌ - فارسلنا ... جنوداً»
5 - پیروزی‏ها را از خدا بدانیم.**امام خمینی‏قدس سره در فتح خرمشهر فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».*** «فارسلنا علیهم»
6- با اراده خداوند بادها هم سرباز می‏شوند. «فارسلنا علیهم ریحاً»
7- فرشتگان، هم به مؤمنان دعا می‏کنند و هم آنان را بشارت و امداد می‏دهند. «فارسلنا - جنودا»
8 - اگر خداوند ببیند که ما به وظیفه‏ی خود عمل می‏کنیم، امدادهای خود را بر ما نازل می‏کند. «کان اللّه بما تعملون بصیراً»