تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره احزاب
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 33. احزاب آیه 4،3

آیه
وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَکَفَی‏ بِاللَّهِ وَکِیلاً
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَکُمُ الآئِی تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِکُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِیَآءَکُمْ أَبْنَآءَکُمْ ذَ لِکُمْ قَوْلُکُم بِأَفْوَاهِکُمْ وَاللَّهُ یَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ یَهْدِی السَّبِیلَ
ترجمه
و بر خداوند توکّل کن، و همین بس که خداوند وکیل و نگهبان (تو) است.
خداوند برای هیچ مردی در درونش دو دل قرار نداده است؛ و هرگز همسرانی را که مورد «ظِهار» قرار می‏دهید مادران شما قرار نداده؛ (و نیز) فرزند خوانده‏های شما را پسر (واقعی) شما قرار نداده است. این (قرار دادن همسر به منزله‏ی مادر و فرزند خوانده به منزله‏ی فرزند) سخنی است که شما به زبان می‏گویید، و خداوند حقّ می‏گوید و اوست که به راه (راست) هدایت می‏کند.
نکته ها
«ادعیاء» جمع «دَعیّ»، به معنای ادّعا و نسبت فرزند و یا چیزی دیگر به دیگران است.
«ظِهار» یعنی آنکه مردی به همسرش بگوید: تو همچون مادرم بر من حرام هستی. این کار که در زمان جاهلیّت به عنوان نوعی طلاق رسم بوده، حرام است و کفّاره دارد. برای توضیح بیشتر به کتاب‏های فقهی مراجعه کنید.
قرآن، احساسات و عواطف و گرایش‏های درونی را به قلب انسان نسبت می‏دهد.
پیام ها
1- پیروی نکردن از کافران و منافقان و پیروی از وحی، مشکلاتی دارد که راه مبارزه با آن توکّل به خداست. «لا تطع - واتّبع - و توکّل»
2- سعی کنیم دلیل دستورها را بیان کنیم. «توکّل علی اللّه - کفی باللّه وکیلا» (کسی که خدا دارد چه ندارد؟)
3- گرایش‏های قلبی و فطری انسان، یک چیز بیشتر نیست و هر چه انسان بر خلاف آن بگوید یا عمل کند، نفاق شخصی اوست نه اراده‏ی الهی. «و ما جَعَل اللّه لرجل من قلبین»
4- در یک دل، دو دوستی متضادّ جمع نمی‏شود. «من قلبین» (دوستی و پیروی از وحی، با ولایت و پیروی از کافران و منافقان سازگار نیست.)
5 - رابطه‏ی پدر و مادر با فرزند، یک رابطه‏ی حقیقی و طبیعی است نه تشریفاتی و قراردادی. (نه همسر، مثل مادر می‏شود، «ما جعل ازواجکم الّآئی تظاهرون منهنّ امّهاتکم» و نه فرزند خوانده، فرزند می‏شود. «ما جعل ادعیائکم ابنائکم»
6- یکی از وظایف انبیا، زدودن خرافات از جامعه است. «ما جعل... ذلکم قولکم بافواهکم»
7- معیار حقّ و باطل، وحی الهی است، نه رسم و رسوم و آداب و عادات اجتماعی. «ذلکم قولکم بافواهکم و اللّه یقول الحقّ»