تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‏های مهم پاسخ‏های کوتاه‏
حاج شیخ محسن قرائتی

سؤال: آخرین سخن ما با کسی که دین را نمی‏پذیرد چیست؟

پاسخ : برخی رانندگان، وسائلی را که احتمال می‏دهند در جاده مورد نیازشان باشد همراه خود بر می‏دارند، (از قبیل زنجیر چرخ، جک، چرخ اضافه، چراغ سیار) و بعضی بی خیال به جاده می‏روند، چیزی با خود بر نمی‏دارند. به هر حال، یا نیازی به این وسائل پیش می‏آید و یا پیش نمی‏آید. اگر نیازی نبود، راننده‏ای که آنها را برداشته، ضرری نکرده و فقط چند کیلو بار اضافه حمل کرده است ولی اگر به آن وسائل نیاز شد، کسی که آنها را بر نداشته در وسط جاده چه خواهد کرد؟
آری، شرط عقل آن است که انسان‏ها نسبت به حوادث احتمالی، پیش بینی لازم را بکند. بعد از این مثال به سراغ دین می‏رویم؛
پیامبران از حساب و کتاب پس از مرگ در قیامت خبرهایی داده و دستوراتی داده‏اند. گروهی پذیرفته و گروهی منکر شده‏اند. کسانی که پذیرفته‏اند در شبانه روز چند دقیقه‏ای با خدا گفتگو کرده و نماز می‏خوانند. در سال چند روزی غذای ظهر را تا به غروب تأخیر انداخته و از انجام برخی کارها دوری کرده‏اند. بر فرض حساب و کتابی در کار نباشد، چه ضرری کرده‏اند و چه چیزی را از دست داده‏اند؟ ولی کسانی که به ندای انبیا گوش ندادند، اگر با حساب دقیق خداوند برخورد کنند و دستشان خالی باشد، چه خواهند کرد؟
آری، عاقل کسی است که حتی اگر یقین به قیامت ندارد به خاطر حساب و کتاب، خود را آماده کند و هشدارهای انبیا را جدی بگیرد.
هنگامی که فرعون تصمیم گرفت موسی (علیه السلام) را بکشد، یکی از اطرافیان فرعون که ایمان خود را کتمان کرده بود گفت: آیا کسی را که می‏گوید پروردگار من الله است و دلائل روشنی برای شما آورده می‏کشید؟ اگر دروغ بگوید به ضرر خودش خواهد بود (و کاری به حکومت شما ندارد) ولی اگر راست بگوید، آن قهر و عذابی را که به منکران وعده می‏دهد به شما خواهد رسید. ان یک کاذبا فعلیه کذبه و ان یک صادقا یصبکم بعض الذی یعدکم‏