تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‏های مهم پاسخ‏های کوتاه‏
حاج شیخ محسن قرائتی

سؤال: چرا خداوند انسان‏ها را متفاوت آفریده و آیا این تفاوت‏ها ظلم نیست؟

پاسخ : یک دانشمند که کتاب یا مقاله‏ای می‏نویسد، حروف متفاوتی را در کنار هم قرار می‏دهد تا مقاله‏اش کامل شود، اما اگر تمام صفحات را تنها از یک حرف پر کند، دیگر آن مقاله نمی‏شود و مفهومی نخواهد داشت.
تفاوت حروف ظلم نیست، اگر شما کلمه ادب را نوشتید، در این کلمه حرف الف عمودی و حرف ب افقی و حرف د خمیده است که ترکیب آن یک کلمه معنادار می‏سازد. هیچ یک از این حروف حق ندارد به نویسنده اعتراض کند و مثلا الف بگویید: چرا من ایستاده‏ام؟
ب بگویید: چرا من خوابیده‏ام؟ و د بگوید: چرا من خمیده‏ام؟ زیرا ظلم در جایی است که مثلا حرف د قبلا خمیده نبوده و ما کمر او را خم کرده باشیم و یا از حرف د صدای دیگری توقع داشته باشیم.
اما اگر از آغاز، د را خمیده خلق کردیم و از آن انتظار صدای خودش را داشتیم، ظلمی در کار نیست.
چنانکه اگر یک قالی بزرگ را با چاقو تکه تکه کنیم و آن را به صورت چند قالیچه کوچک در آوریم، ظلم است، چون بزرگی را از او گرفتیم و کوچکش کردیم. اما اگر از آغاز قالیچه‏های کوچکی بافتیم، اینجا ظلمی صورت نگرفته است، چون کمالی را از آن نگرفته‏ایم.
هیچ کس به مدیران کارخانه‏های چینی سازی که ظروف کوچک و بزرگ و متفاوتی را تولید می‏کنند، ظالم نمی‏گوید، چون هیچ ظرفی از اول نبوده و از خود کمالی نداشته تا کمالش گرفته و به او ظلمی شده باشد.
تفاوت انسان‏ها در خلقت نیز بر اساس حکمت الهی است، نه آنکه ظلم به کسی باشد، زیرا از هر کس به همان مقدار که به او داده شده، انتظار می‏رود نه بیشتر.