تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‏های مهم پاسخ‏های کوتاه‏
حاج شیخ محسن قرائتی

سوال: آیا هر سخن حقی را باید بیان کرد؟

پاسخ : کتمان حق حرام است ولی گفتن حق نیز باید در صورت لزوم باشد. بسیاری از سخنان حق اگر بدون زمینه سازی قبلی گفته می‏شود، مفاسدی را به بار می‏آورد.
شکر، شیرین است ولی اگر این شکر را به همین صورت در دهان کودکی بریزیم خفه می‏شود. نباید بگوییم این شکر است و شیرین و بدن هم به مواد قندی نیاز دارد، بلکه باید ابتدا این شکر در آب حل کنیم و به تدریج به کودک بدهیم.
بسیاری از حقایق را باید با مقدمه مطرح کرد، زیرا همه مردم آمادگی پذیرش یک باره سخن حق را ندارند. مردم به حمام می‏روند و دوش آب را روی سر خود باز می‏کنند ولی اگر آماده نباشند و شما بخواهید یک لیوان آب سر آنها بریزید، با عکس‏العمل سختی مواجه می‏شوید.
دلیل آنکه مردم دست مراجع را می‏بوسند و خمس و سهم امام را به آنان می‏پردازند، ولی در پرداخت مالیات نشاط ندارند، همین است که مردم درباره خمس و زکات، آیات و روایاتی از افراد مورد وثوق خود شنیده‏اند و از نظر اعتقادی و فرهنگی آمادگی پرداخت را پیدا کرده‏اند و همچنین به زیارت امام و امام زاده‏ای که درباره او شناخت پیدا کرده‏اند و هزینه آن را به راحتی می‏پردازند و به زیارتشان افتخار می‏کنند، اما اگر کسی را نشناسند در سلام کردن به او انگیزه لازم را ندارند. پس آمادگی اعتقادی و فکری شرط لازم است.