تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‏های مهم پاسخ‏های کوتاه‏
حاج شیخ محسن قرائتی

سوال: در برخورد با حوادث تلخ، چه کنیم؟

پاسخ : در سر یک سفره ممکن است هم ترشی و فلفل قرار دهند و هم شیرینی و مربا؛ کودکان از شیرینی و حلوای سفره لذت می‏برند، و فلفل و ترشی را بی مورد می‏دانند، اما بزرگ ترها هر دو را در سفره لازم می‏دانند.
حوادث تلخ نیز برکاتی دارد، از جمله:
1- توجه انسان را به خدا بیشتر می‏کند. 2- انسان را سنجیده و استعدادهای او را شکوفا می‏سازد. 3- کفاره گناهان و لغزش‏های او می‏شود. 4- قدر نعمت‏ها بیشتر شناخته می‏شود.
انسان‏ها در برابر حوادث سه گروهند: چنانکه کودک همین که لب به فلفل و پیاز و ترشی می‏گذارد ناراحت می‏شود، نوجوان تحمل می‏کند و والدین او پول می‏دهند و فلفل و ترشی را می‏خرند.
قرآن می‏فرماید: گروهی همین که دچار سختی می‏شوند، جیغ می‏زنند، اذا مسه الشر جزوعا**سوره معارج، آیه 20. ***گروهی صبر می‏کنند، و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انالله و انا الیه راجعون**سوره بقره، 154-155. ***و گروهی به استقبال سختی‏ها می‏روند.
و منهم من ینتظر.**سوره احزاب،آیه 23.***
کسانی نزد پیامبر اکرم (ژ) می‏آمدند تا آنان را به جهاد و جبهه جنگ اعزام کند،حضرت می‏فرمود: اسب و شمشیر ندارم تا شما را مجهز کنم آنان گریه کردند که چرا به جبهه نرفتند.
از سختی‏ها و حوادث تلخ می‏توان با تدبیر و صبر و استمداد از خداوند،بهترین استفاده را برد. همان گونه که می‏توان از لیموی ترش،شربت لیموناد ساخت.
آری، اگر انسان آشپز ماهری باشد، حتی از پوست پرتقال هم مربا درست می‏کند.امروزه حتی از زباله‏ها استفاده بهینه می‏کنند.
حضرت زینب (علیه السلام) با سخنرانی خود در کاخ ستمگران،از اسارت خود در کوفه و شام آن گونه استفاده کرد که پایه‏های رژیم اموی را لرزاند.
در مسجد شام امام سجاد (علیه السلام) بر بالای منبر رفت و رژیم بنی امیه را به شدت استیضاح کرد. یزید برای آن که صدای امام را خاموش کند، به موذن دستور داد که با صدای بلند اذان بگوید تا شاید سخنرانی امام سجاد (علیه السلام) قطع شود،ولی امام (علیه السلام) از همین صحنه نیز استفاده کرد و جملات اذان را آن گونه تفسیر کرد که بر مسجد لرزه افتاد، به خصوص پس از گفتن اشهد ان محمدا رسول الله‏
فرمود: ای یزید! این محمد جد من است یا جد تو؟! آیا این اسرار از نسل او نیستند؟
هنگامی که امام کاظم (علیه السلام) را به زندان انفرادی بردند، فرمود: چه جای خوبی برای عبادت است؟!
بسیاری از علما، کتاب‏های خود را در شرایط سخت و در زندان و تبعیدگاه‏ها نوشته‏اند.