تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد26
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

استهزا حربه ناجوانمردانه دشمنان حق

در طول تاریخ انبیاء کرارا می بینیم که یکی از حربه های دشمنان خدا در مقابل آنان استفاده از حربه سخریه بوده است ، و آیات قرآن مکرر این موضوع را منعکس کرده است ، و از آنجا که سخریه و استهزا معمولا از کسانی صادر می شود که مست باده غرورند ، و خود را برتر از دیگران می دانند ، و با چشم حقارت به سایرین نگاه می کنند جای تعجب نیست که ظالمان کافر و لجوج و خودخواه دست به چنین حربه ای در برابر اهل ایمان زنند .

امروز نیز همان برنامه به صورتهای متنوع در رسانه های گروهی جهان تحت عنوان ((طنز)) و برنامه های فکاهی و تفریحی ادامه دارد ، الان نیز می کوشند حق و طرفدارانش را با استفاده از این حربه قدیمی از میدان بیرون کنند .

ولی مؤمنان در برابر آنها با توجه به وعده های الهی که نمونه آن در آیات فوق آمده است آرامش می یابند ، و روح مقاومت در مقابل آن تاریک دلان در آنها دمیده می شود .

اصولا ((استهزا)) و ((سخریه )) و ((غمز)) و ((ضحک )) در مقابل حق که در آیات فوق به آن اشاره شده همه از گناهان کبیره و نشانه جهل و غرور است ، یک انسان فهمیده و عاقل و هوشیار به فرض که به مکتبی عقیده نداشته باشد با آن برخورد منطقی می کند ، و هرگز به خود اجازه نمی دهد به اینگونه حربه ها متوسل گردد .

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 291@@@

خداوندا ! همه ما را از غرور و جهل و کبر حفظ فرما .

پروردگارا ! به ما روح حق طلبی و حق جویی و تواضع مرحمت کن .

بارالها ! نامه اعمال ما را در ((علیین )) قرار ده ، و از زمره ((سجینیان )) بیرون بر .

آمین رب العالمین

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 292@@@

@@تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 293@@@