تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه ، جلد22
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

محل شهرهای لوط کجا است ؟

مسلم است که ابراهیم بعد از مهاجرت از عراق و سرزمین بابل ، به سوی شامات آمد ، می گویند لوط نیز با او زندگی می کرد ، اما بعد از مدتی (برای دعوت به توحید و مبارزه با فساد) به شهر ((سدوم )) رفت .

((سدوم )) نام یکی از شهرها و آبادیهای قوم لوط است که در شامات

@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 360@@@

(در کشور اردن ) در نزدیکی بحرالمیت واقع شده بود ، سرزمین آباد و پر درخت و گیاهی بود ، اما بعد از نزول عذاب الهی بر این قوم زشتکار و ننگین شهرهای آنها در هم کوبیده و زیر و رو شد ، چنانکه آنها را ((مدائن مؤتفکات )) می گویند (شهرهای زیر و رو شده ) .

بعضی معتقدند که ویرانه های این شهرها در زیر آب فرورفته و مدعی هستند که در گوشه ای از دریاچه بحرالمیت ستونها و آثار دیگری که دلالت بر خرابه های این شهر می کند دیده اند .

و اینکه در بعضی از تفاسیر اسلامی می بینیم که منظور از جمله ((و ترکنا فیها آیه )) همان آبهای گندیده ای است که جای این شهرها را فرا گرفته ممکن است اشاره به همین معنی باشد که بعد از زلزله های شدید ، و شکافته شدن زمین راهی از بحرالمیت به این سرزمین بلادیده گشوده شد ، و همه این شهرها به زیر آب فرو رفت !

در حالی که بعضی دیگر معتقدند شهرهای لوط به زیر آب فرو نرفته ، و هم اکنون در نزدیکی بحرالمیت منطقه ای است که زیر سنگهای سیاهی پوشیده شده که احتمالا محل شهرهای لوط است .

و نیز گفته اند که مرکز ابراهیم در شهر ((حبرون )) در فاصله نه چندان دور از سدوم قرار داشت ، و موقعی که بر اثر زلزله یا صاعقه شهرهای آنها آتش گرفت ابراهیم در نزدیکی حبرون ایستاده بود و دود شهر را که متصاعد بود با چشم خود می دید .**اقتباس از کتاب (قاموس مقدس) (دائرة المعارف دهخدا) و (المنجد) بخش اعلام***

از مجموع این گفتار حدود تقریبی این شهرها روشن می شود هر چند جزئیات آن هنوز در پردهای از ابهام باقی مانده .

@@تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 361@@@