تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد12
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

5 - فردوس جای چه کسانی است ؟

سـؤال دیـگـری که در اینجا پیش می آید این است که فردوس چنانکه گفته شد برترین جـای بـهـشـت اسـت**بعضی گفته اند این لغت در اصل از زبان رومی گرفته شده است و بعضی ریشه آن را از زبان حبشی می دانند که به زبان عرب انتقال یافته است (تفسیر فخر رازی و تفسیر مجمع البیان).*** و در آیـات فـوق خـواندیم فردوس منزلگاه افراد با ایمان و صاحبان اعمال صالح است، اگر چنین است مناطق دیگر بهشت ساکنانی نباید داشته باشد، چرا که غیر مؤمن را در بهشت راهی نیست .

در پـاسـخ ایـن سـؤال مـی تـوان گـفـت کـه آیـات فـوق بـه هـر فـردی کـه ایـمـان و عـمـل صـالح دارد اشـاره نـمـی کـنـد بـلکـه درجـه والائی از نـظـر ایـمـان و عـمـل صـالح را مـعـیـار بـرای دخول در فردوس قرار داده، هر چند ظاهر آیه مطلق است، اما توجه به مفهوم کلمه فردوس آن را مقید می کند.

لذا در سـوره مـؤمنون که صفات وارثان فردوس را بیان می کند حد اعلائی از صفات مؤمـنـان را ذکـر کرده که در همه افراد وجود ندارد و این خود قرینهای است بر اینکه ساکنان فـردوس بـایـد دارای صـفـات مـمـتـازی بـاشـنـد، عـلاوه بـر ایـمـان و عمل صالح .

و نـیـز بـه هـمـیـن دلیـل در حـدیـثـی کـه سـابقا از پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نـقـل کـردیـم خـوانـدیم که می فرماید هر وقت از خدا تقاضای بهشت را می کنید مخصوصا تقاضای
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 570 @@@

فردوس کنید که جامعترین و کاملترین منزلگاه های بهشت است

اشـاره بـه ایـنـکـه هـمـت افـراد بـا ایـمـان بـایـد در هـمـه چـیـز و در هـمـه حـال عـالی بـاشـد حـتـی در تـمـنـای بـهـشـت بـه مـراحـل پـائیـنـتـر قـنـاعـت نـکـنـد، هر چند مراحل پائینتر هم غرق نعمت است .

بـدیـهـی است کسی که چنین تقاضائی از خدا می کند لابد باید خود را برای رسیدن به چـنـیـن مـقـامـی آمـاده کند، لابد باید حداکثر تلاش و کوشش را برای کسب برترین صفات انسانی و انجام صالحترین اعمال به خرج دهد.

بـنـابـر ایـن آنـهـا کـه مـی گـویند خدا کند ما به بهشت راه یابیم هر چند در پائین ترین مراحل آن باشیم، افرادی هستند که از همت والای مؤمنان راستین بهره کافی ندارند.