تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد12
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیه 47 ـ 49

آیه و ترجمه

وَ یَوْمَ نُسیرُ الجِْبَالَ وَ تَرَی الاَرْض بَارِزَةً وَ حَشرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُمْ أَحَداً(47)

وَ عُرِضوا عَلی رَبِّک صفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا کَمَا خَلَقْنَکمْ أَوَّلَ مَرَّةِ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نجْعَلَ لَکم مَّوْعِداً(48)

وَ وُضِعَ الْکِتَب فَترَی الْمُجْرِمِینَ مُشفِقِینَ مِمَّا فِیهِ وَ یَقُولُونَ یَوَیْلَتَنَا مَا لِ هَذَا الْکتَبِ لا یُغَادِرُ صغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً إِلا أَحْصاهَا وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً وَ لا یَظلِمُ رَبُّک أَحَداً(49)

ترجمه :

47 - بـخـاطـر بـیـاور روزی را کـه کـوه ها را به حرکت در می آوریم، و زمین را آشکار (و مـسـطـح ) مـی بـینی، و همه آنها (انسانها) را محشور می کنیم و احدی را فروگذار نخواهیم کرد.

48 - آنـها همه در یک صف به پروردگارت عرضه می شوند (و به آنها گفته می شود) شـمـا هـمـگی نزد ما آمدید آنگونه که در آغاز شما را آفریدیم اما شما گمان می کردید ما موعدی برایتان قرار نخواهیم داد.

49 - و کـتـاب (کـتـابـی کـه نـامـه اعـمـال هـمـه انسانها است ) در آنجا گذارده می شود، اما گـنـهـکاران را می بینی که از آنچه در آن است ترسان و متوحش اند، و می گویند: ای وای بـر مـا! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی نیست مگر اینکه آنرا شماره کرده است ؟ و همه اعمال خود را حاضر می بینند، و پروردگارت به احدی ظلم نمی کند.
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 451 @@@

تفسیر: