تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد12
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

ز: لزوم تـکیه بر مشیت خدا،

و استمداد از لطف او، و گفتن ((انشاء الله )) در خبرهائی که از آینده می دهیم، درس دیگری بود که در ضمن این داستان آموختیم .

ح : دیـدیـم کـه قـرآن از آنها به عنوان ((جوانمردان )) (فتیة ) یاد می کند، در حالی که طـبـق بـعـضـی از روایـات آنـهـا از نـظـر سـن، جـوان نـبـودنـد، و اگـر قـبـول کـنـیـم کـه آنـهـا در آغـاز وزیران شاه جبار بودند نیز می توان پذیرفت که سن و سـالی داشـتـنـد، ایـن نـشـان مـی دهـد کـه مـنـطـق قـرآن در مـورد جـوانـی هـمـان رعـایـت اصول جوانمردی، یعنی پاکی، گذشت، شهامت و رشادت است .

ط: لزوم بحث منطقی در برخورد با مخالفان درس آموزنده دیگر این داستان است، چرا که آنها به هنگامی که می خواستند آئین شرک آلود محیطشان
@@تفسیر نمونه جلد 12 صفحه 404 @@@

را مورد انتقاد قرار دهند به دلائل منطقی متوسل می شدند که نمونه هائی از آن را در آیات 15 و 16 همین سوره خواندیم .

اصـولا اساس کار همه پیامبران و رهبران الهی در برخورد با مخالفان بحث آزاد و منطقی بوده، و توسل به زور، آنهم برای خاموش کردن آتش فتنه منحصر به مواردی بوده که بحث منطقی موثر نمی افتاد، یا مانع بحثهای منطقی می شدند.

ی : بـالاخـره مـسـاله امـکـان مـعـاد جـسـمانی و بازگشت انسانها به زندگی مجدد به هنگام رستاخیز: آخرین و دهمین درسی است که این ماجرا به ما می دهد که شرح آنرا در مباحث آینده به طور مبسوط مطالعه خواهیم کرد.

نـمـی گـوئیم نکات آموزنده این داستان منحصر به اینها است، ولی حتی یکی از این ((ده درس آمـوزنـده )) بـرای نـقـل چـنین داستانی کافی به نظر می رسد تا چه رسد به همه آنها.

بـه هـر حـال، هـدف سـرگـرمـی و داسـتـان سـرائی نـیـسـت، هدف ساختن انسانهای مقاوم، بـاایـمـان، آگـاه و شـجـاع اسـت، کـه یـکـی از طـرق آن نـشـان دادن الگـوهـای اصیل در طول تاریخ پرماجرای بشری است .