تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد2
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

چراکتمان حق می کنید؟

در ادامه گفتگو درباره فعالیتهای تخریبی اهل کتاب که در آیه سابق به آن اشاره شد، در این دو آیه روی سخن را به آنان کرده، و به خاطر کتمان حق و عدم تسلیم در برابر آن آنها را شدیدا مورد سرزنش قرار می دهد:

نخست می فرماید: ((ای اهل کتاب ! چرا به آیات خدا کافر می شوید در حالی که (به صحت و صدق آن ) گواهی می دهید)) (یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات الله و انتم تشهدون ).**جمله (تشهدون) طبق تفسیری که در بالا ذکر شد به معنی علم و آگاهی است همانگونه که در مجمع البیان و غیر آن آمده است این علم و آگاهی از ذکر اوصاف پیامبر اسلام صلی الله و علیه و آله در تورات و انجیل سرچشمه می گرفت ولی بعضی گفته اند منظور از آن علم و آگاهی به کفایت معجزات برای اثبات نبوت پیامبر اسلام است و بعضی گفته اند منظور این است که شما در ظاهر انکار می کنید ولی در جلسات خصوصی شهادت به صدق دعوت پیامبر صلی الله و علیه و آله و حقانیت او می دهید***

شما نشانه های پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) را در تورات و انجیل خواندهاید و نسبت

@@تفسیر نمونه جلد 2 صفحه 612@@@

آن آگاهی دارید، چرا راه انکار را در پیش می گیرید؟

در آیه دوم بار دیگر آنها را مخاطب ساخته، می گوید: ((ای اهل کتاب ! چرا حق را با باطل می آمیزید و مشتبه می کنید؟ (تا مردم را به گمراهی بکشانید و خودتان نیز گمراه شوید) و چرا حق را پنهان میدارید در حالی که می دانید؟)) (یا اهل الکتاب لم تلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و انتم تعلمون ).

در حقیقت در آیه قبل آنها را به انحراف از راه حق که با علم و آگاهی صورت میگرفته مؤاخذه می کند، و در آیه دوم به منحرف ساختن دیگران .

در ذیل آیه 42 سوره بقره که همین مضمون را در بر داشت، بحثهای دیگری در این زمینه گذشت .

@@تفسیر نمونه جلد 2 صفحه 613@@@