تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد2
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیه 7

آیه و ترجمه

هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْک الْکِتَب مِنْهُ ءَایَتٌ محْکَمَتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَبِ وَ أُخَرُ مُتَشبِهَتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشبَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلا اللَّهُ وَ الرَّسِخُونَ فی الْعِلْمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کلُّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلا أُولُوا الاَلْبَبِ(7)

ترجمه :

7 - او کسی است که این کتاب (آسمانی ) را بر تو نازل کرد، که قسمتی از آن، آیات ((محکم )) (صریح و روشن ) است، که اساس این کتاب می باشد؛ (و هر گونه پیچیدگی در آیات دیگر، با مراجعه به اینها، بر طرف می گردد). و قسمتی از آن، ((متشابه )) است ( آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفی در آن می رود؛ ولی با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار می گردد).

اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات اند، تا فتنه انگیزی کنند (و مردم را گمراه سازند)، و تفسیر (نادرستی ) برای آن می طلبند؛ در حالی که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمی دانند. (آنها که به دنبال فهم و درک اسرار همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهی ) می گویند: ((ما به همه آن ایمان آوردیم، همه از طرف پروردگار ماست .)) و جز صاحبان عقل، متذکر نمی شوند (و این حقیقت را درک نمی کنند).

شان نزول :

در تفسیر نور الثقلین جلد اول صفحه 313 از کتاب معانی الاخبار از امام باقر (علیه السلام ) حدیثی به این مضمون نقل شده که : چند نفر از یهود به اتفاق ((حی بن اخطب )) و برادرش خدمت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) آمدند و حروف مقطعه ((الم )) را دست آویز خود قرار داده، گفتند: طبق حساب ابجد الف مساوی یک و لام مساوی

@@تفسیر نمونه جلد 2 صفحه 431@@@

30 و میم مساوی 40 می باشد و به این ترتیب خبر داده ای که دوران بقای امت تو بیش از هفتاد و یک سال نیست !

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) برای جلوگیری از سوء استفاده آنها فرمود: شما چرا تنها ((الم )) را محاسبه کرده اید مگر در قرآن ((المص و الر)) و سایر حروف مقطعه نیست، اگر این حروف اشاره به مدت بقاء امت من باشد چرا همه را محاسبه نمی کنید؟! (در صورتی که منظور از این حروف چیز دیگری است ) سپس آیه فوق نازل شد.

در تفسیر فی ضلال القرآن شان نزول دیگری نیز برای آیه نقل شده که از نظر نتیجه با شاءن نزول فوق هم آهنگ است و آن اینکه جمعی از نصارای نجران خدمت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم ) آمدند و تعبیر قرآن درباره مسیح ((و کلمته ... و روح منه ))**سوره نساء آیه 171*** را دستاویز خود قرار داده و می خواستند برای مساله ((تثلیث )) و ((خدائی )) مسیح از آن سوء استفاده کنند و آن همه آیاتی که با صراحت تمام هر گونه شریک و شبیه را از خداوند نفی می کند نادیده انگارند، آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ قاطع داد.

تفسیر: