تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

مقام سوم: در اعمال روز جمعه است.

و آن چند عمل است:
1 - آن که در نماز صبح این روز در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم توحید بخواند.
2 - بعد از نماز صبح پیش از آن که سخنی بگوید این دعا را بخواند تا کفاره گناهان او باشد از آن جمعه تا جمعه دیگر:
اللهم ماقلت فی جمعتی هذه من قولاو حلفت فیها من حلف او نذرت فیها من نذر فمشیتک بین یدی ذلک کله فما شئت منه ان یکون کان و مالم تشا منه لم یکن اللهم اغفرلی و تجاوز عنی اللهممن صلیت علیه فصلواتی علیه و من لعنت فلعنتی علیه . و حداقل در هر ماه یک مرتبه این عمل را بجا آورد.
3 - روایت است که هر کسی بعد از نماز ظهر و نماز صبح، در روز جمعه و غیر جمعه، بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم . نمیرد تا حضرت قائم علیه‏السلام را دریابد.
4 - بعد از نماز صبح سوره رحمن را بخواند و بعد از (فبای الاء ربکما تکذبان) بگوید: لا بشی‏ء من الائک رب اکذب.
5 - شیخ طوسی رحمت اله فرموده که سنت است بعد از نماز صبح روز جمعه صد مرتبه توحید و صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد و آل محمد بفرستد و صد مرتبه استغفار کند و هر یک از سوره‏های نساء، هود، کهف، صافات، الرحمن را بخواند.
6 - سوره احقاف و مؤمنون را بخواند.
7 - سوره جحد را پیش از طلوع آفتاب ده مرتبه بخواند و دعا کند تا دعایش مستجاب شود.
8 - غسل جمعه کند و آن از سنت‏های موکده است و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زوال آفتاب (ظهر) و هر چه به زوال نزدیک‏تر باشد بهتر است.
9 - سر با با خطمی بشوید.
10 - ناخن و شارب را بگیرد و در آن هنگام بخواند بسم الله و بالله و علی سنه محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و در گرفتن ناخن از انگشت کوچک دست چپ شروع کند و به انگشت کوچک دست راست تمام کند و در گرفتن ناخن‏های پای خود نیز چنین کند و به انگشت کوچک دست راست تمام کند و در گرفتن ناخن‏های پای خود نیز چنین کند و سپس ریزه‏های ناخن را دفن نماید.
11 - بوی خوش استفاده کند.
12 - تصدق کند که موافق روایتی هزار برابر اوقات دیگر است.
13 - آن که برای اهل و عیال چیز خوبی از میوه و گوشت تازه بخرد تا به آمدن جمعه شاد شوند.
14 - هنگامی که ناشتا است انار بخورد
15 - خود را از کارهای دنیا فارغ سازد و مشغول به آموختن مسائل دین خود شود، نه آنکه روز جمعه را به سیر و گشت و تفرج در باغها و مزارع مردم و مصاحبت با اراذل و بیعاران و عیب جوئی مردم و مسخرگی و خندیدن به صورت قهقه و خواندن اشعار و خوض در باطل و امثال اینها، بگذراند زیرا مفاسدش زیادتر از آن است که ذکر شود.
16 - هزار مرتبه صلوات بفرستد.
17 - زیارت حضرت رسول و ائمه طاهرین علیه‏السلام نماید.
18 - به زیارت اموات و زیارت قبر پدر و مادر یا یکی از ایشان برود که فضیلت دارد.
19 - نماز کامله و نماز حضرت رسول صلی الله علیه و آله بجا آورد.
20 - نماز امیرالمؤمنین علیه‏السلام را انجام دهد و آن چهار رکعت است به دو سلام که هر رکعت بعد از حمد پنجاه مرتبه توحید خوانده می‏شود.
21 - نماز حضرت فاطمه علیه‏السلام بخواند و آن دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم صد مرتبه سوره توحید و بعد از سلام تسبیح آن حضرت را بخواند.
22 - نماز جعفر علیه‏السلام را بخواند.
23 - دعای ندبه را که از اعمال اعیاد اربعه (جمعه، فطر، غدیر و قربان) است بخواند.
24 - در وقت زوال دعای مروی از محمد بن مسلم را بخواند.
25 - نماز ظهر جمعه را به سوره جمعه و منافقون و نماز عصر را به سوره جمعه و توحید بخواند.
26 - بعد از سلام نماز ظهر سوره حمد و هر یک از چهار قل را هفت مرتبه بخواند و بخواند آخر سوره برائت را: (لقد جائکم رسول من انفسکم) و آخر سوره حشر را: (لو انزلنا هذا القرآن) و پنج آیه از سوره آل عمران: ان فی خلق السموات و الارض... انک لا تخلف المیعاد (65). تا آن که کفایت شر دشمنان و بلاها از او تا جمعه دیگر بشود.
27 - بعد از نماز ظهر سه مرتبه بگوید: اللهم اجعل صلواتک و صلوات ملائکتک و رسلک علی محمد و آل محمد . تا برای او تا جمعه دیگر امان از بلاها باشد.
28 - بعد از نماز عصر جمعه دو رکعت نماز انجام دهد در رکعت اول حمد و آیه الکرسی و بیست و پنج مرتبه سوره فلق و در رکعت دوم حمد و توحید و بیست و پنج مرتبه سوره ناس و بعد از سلام پنج مرتبه بگوید: (لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم) با انجام این عمل از دنیا بیرون نرود تا در خواب جای خود را در بهشت ببیند.
29 - بعد از عصر روز جمعه این صلوات را بخواند تا مثل ثواب عمل جن و انس در آن روز او عطا کنند: اللهم صل علی محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیهم و علی ارواحهم و اجسادهم و رحمه الله و برکاته . و اگر ده مرتبه و اگر نه، هفت مرتبه آن را بخواند افضل است.
30 - روایت شده که بهترین اوقات صلوات در روز جمعه، بعد از عصر است که در آن صد مرتبه می‏گویی: اللهم صل عل محمد و آل محمد و عجل فرجهم و نیز مستحب است خواندن صلوات کبیر: اللهم ان محمداً کما وصفته فی کتابک...
31 - بعد از عصر هفتاد مرتبه بگوید: استغفر الله و اتوب الیه.
32 - بعد از عصر صد مرتبه سوره قدر بخواند و اگر نتواند ده مرتبه را ترک نکند و خواندن ده مرتبه سوره قدر بعد از عصر روز مستحب است و فضیلت بسیار دارد.
33 - از جمله اعمال عصر روز جمعه خواندن دعای عشرات است که به سندهای بسیار معتبر و با فضیلت و ثواب بسیار وارد است و خواندن آن در هر صبح و شام نیز مستحب است و در بین نسخ آن اختلاف است.
34 - در ساعت آخر روز جمعه دعا سمات بخواند.
35 - شیخ طوسی رحمت اله فرموده که ساعت استجابت دعا ساعت آخر روز جمعه است تا غروب آفتاب و سزاوار است که در آن ساعت آخر روز جمعه است تا غروب نکرده باشد و حضرت فاطمه، علیهاالسلام در این وقت دعا می‏کرد، پس مستحب است دعا در آن ساعت آخر.
36 - آن که بخواند در ساعت استجابت دعا دعوی نبوی صلی الله علیه و آله را: سبحانک لا اله الا انت یا حنان یا منان یا بدیع السموات و الارض یاذالجلال و الاکرام .
تمام شد این مجموعه مبارکه در ماه ذی الحجه سال 1342 هجری قمری (مصادف با1302 هجری شمسی) و چون خاتمه آن مشتمل بر اعمال سمات را در آخر آن ذکر نمایم لاجرم این دو دعای شریف، در پایان آن نگاشته شد تا مؤمنین به فیض آن نائل و داعی را از دعای خیر فراموش نفرمایند.