تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

روز نهم:

روز عرفه از اعیاد عظیمه است اگر چه به اسم عید نامیده نشده است و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و موائد جود و احسان خود را برای آنها گسترده است و از برای آن روز اعمالی چند است:
1 - غسل
2 - زیارت امام حسین علیه‏السلام و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در زیر قبه مقدسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست بلکه زیادتر است
3 - بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعای عرفه شود دو رکعت نماز در زیر آسمان به جا آورد و اعتراف کند در نزد حق تعالی به گناهان خود تا به ثواب عرفات نائل شده و گناهانش آمرزیده شود و شیخ کفعمی رحمت اله بعد از این دو رکعت فرموده که دو رکعت دیگر به جا آورد در رکعت اول حمد و توحید و در رکعت دوم حمد و پنجاه مرتبه توحید (بخواند) فقیر گوید که: این چهار رکعت نماز همانند نماز امیرالمؤمنین علیه‏السلام است که فضیلت بسیار دارد.
4 - دعای 47 صحیفه کامله را بخواند.
5 - دعای عرفه حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام را بخواند.
6 - بخواند تسبیحاتی را که کفعمی نقل کرده و فرموده که: ثواب آن از کثرت: قابل شمارش نیست و اول آن سبحان الله قبل کل احد است.
7 - بخواند دعاهای عرفه نبویه و سجادیه و صادقیه و کاظمیه و رضویه علیه‏السلام که در کتاب اقبال روایت شده است و بالجمله کسی که توفیق باید روز نهم در عرفات باشد ادعیه و اعمال بسیاری دارد و بهترین اعمال در این روز دعا است و در تمام ایام سال، این روز شریف به جهت دعا امتیازی دارد و برای برادران مؤمن از زنده و مرده دعا بسیار باید نمود. و روایت وارده در حال عبدالله بن جندب رحمت اله در موقف عرفات و دعای او برای برادران مؤمن خود مشهور است و رجاء واثق از برادران دینی آن است که این گنهکاران روسیاه را در حال حیات و ممات از دعای خیر فراموش نفرمایند.
8 - آن که بخواهند آخرین روز عرفه: یا رب ان ذنوبی لاتضرک و ان مغفرتک لی لا تنقصک فاعطنی ما لا ینقصک و اعفرلی مالا یضرک و نیز در شب عرفه بخواند: اللهم لا تحرمنی خیر ما عندک لشر ما عندی فان انت لم ترحمنی بتعبی و نصبی فلا تحرمنی اجر المصاب علی مصیبته . و در این روز تو به حضرت آدم علیه‏السلام قبول شد و حضرت ابراهیم و عیسی علیه‏السلام متولد شده‏اند و تورات نازل شد و در این روز اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله مامور شدند که درهای خانه‏های خود را که به مسجد آن حضرت باز می‏شد ببندند مگر حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام.
و در این روز در سال 60 هق بن عقیل و هانی بن عروه رحمه الله و رضوانه علیهما - به شهادت رسیدند.