تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

شب نوزدهم (ماه مبارک رمضان)

(این شب) اول شبهای قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‏رسد و عمل در آن بهتر است از عمل کردن در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال می‏شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‏شوند و به خدمت امام زمان علیه‏السلام مشرف می‏شوند و آنچه برای هر فرد مقدر شده است برا امام علیه‏السلام عرض می‏کنند و اعمال شبهای قدر بر دو نوع است:
یکی اعمالی که در همه شبها باید بجا آورد و دیگر اعمالی که مخصوص است به هر شب.
اما اول پس آن چند چیز است:
1 - غسل
2 - دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید و بعد از پایان نماز هفتاد مرتبه استغفر الله ربی و اتوب الیه
3 - قرآن مجید را باز نماید و در مقابل خود بگذارد و بگوید: اللهم انی اسئلک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر واسماوک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار . پس هر حاجت دارد بخواهد.
4 - آن که مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر خود گذارد و بگوید: اللهم بحق هذا القرآن و بحق من ارسلته به و بحق کل مؤمن عتقائک من النار . پس ده مرتبه بگوید (بک یا الله) و ده مرتبه بمحمد صلی الله علیه و آله پس هر یک از معصومین علیه‏السلام را نام برد و ده مرتبه بگوید تا به حجه بن الحسن علیه‏السلام برسد، آن وقت حاجت خود را از خدا بخواهد.
5 - زیارت کند امام حسین علیه‏السلام را.
6 - احیاء بدارد این شبها را.
7 - صد رکعت نماز بجا آورد.
8 - جوشن کبیر بخواند.
9 - بخواند اللهم انی امسیت لک عبدا داخرا.. این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه‏السلام روایت کرده که در این سه شب آن را در حال قیام و قعود و رکوع و سجود می‏خوانده‏اند. و علامه مجلسی رحمت اله فرمود که بهترین دعا و اعمال در این شبها طلب آمرزش و دعا برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن چه زنده و چه مرده است و اذکار و صلوات بر محمد و آل محمد علیه‏السلام آن مقدار که بتواند.
دوم: یعنی اعمال مخصوص به هر شب، پس اعمال شب نوزدهم چند چیز است:
1 - صد مرتبه: استغفر الله ربی و اتوب الیه.
2 - صد مرتبه: اللهم العن قتله امیرالمؤمنین.
3 - بخواند دعای: یا ذا الذی کان که در بخش چهارم گذشت.
4 - بخواند اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر...