تربیت
Tarbiat.Org

دستور العمل و مرواریدهای درخشان
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

فصل دوم: در ذکر ایام و لیالی ماه شعبان است.

روز اول: روزه‏اش فضیلت دارد و وارد شده که بهشت برای او حتماً واجب می‏گردد.
روز سوم: روز مبارکی است و موافق مشهور روز ولادت با سعادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است، در سال سوم هجری قمری در مدینه طیبه و بنابر ولادت (این روز) روزی است که ملائکه آسمانها به تهنیت پیامبر صلی الله علیه و آله به این مولود مسعود آمدند و از خاک قبرش برای جدش آوردند و آن جناب را تعزیت نیز گفتند و فطرس ملک یا (دردائیل) پناه به آن طفل معصوم و امام مظلوم برد و حق تعالی او را ببخشید و به جلی خودش برگردانید و از برای روز سوم چند عمل است:
1 - روزه
2 - خواندن دعای: اللهم انی اسئلک بحق المولود فی هذا الیوم... .
3 - خواندن دعای اللهم انت متعالی المکان.. و این آخرین دعائی است که حضرت امام حسین علیه السلام خواندند در آن روزی که کفار دور او را احاطه کرده بودند و علماء این دعا را از دعاهای روز سوم این ماه گرفته‏اند و بدان که سه دعا نقل شده که امام حسین علیه السلام هر سه را در روز عاشوراء خواندند. اول دعائی است که در وقت صبح عاشوراء خواندند و دست به درگاه الهی بلند کرد و فرمود: اللهم انت ثقتی فی کل کرب... دوم این دعا است که تعلیم امام زین العابدین علیه السلام فرمود در آن روز در وقتی که آن حضرت را (خون) در برگرفت و خونها از بدن مبارکش می‏جوشید: بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و لقرآن العظیم یا من یقدر علی حوائج السائلین یا من یعلم ما فی الضمیر یا منفس عن المکروبین یا مفرج عن المغمومین یا راحم الشیخ الکبیر یا رازق الطفل الصغیر یا من لا یحتاج الی التفسیر صل علی محمد و آل محمد و افعل بی کذا و کذا .
سوم دعای اللهم انت متعالی المکان... است که آخرین دعای حضرت بوده است. علامه مجلسی فرموده که زیارت آن حضرت علیه السلام و غسل در این روز مستحب است و بدان نیز که در مثل چنین روزی از سال شصتم هجری قمری جناب سیدالشهداء وارد مکه معظمه شد.