تربیت
Tarbiat.Org

منتهی الآمال تاریخ چهارده معصوم (جلد دوم)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

خواندن دعا در دوران غیبت کبری‏

]
هفتم - از تکالیف عباد در ظلمات غیبت، تضرع و مسئلت از خداوند تبارک و تعالی به جهت حفظ ایمان و دین از تطرق شبهات شیاطن و زنادقه مسلمین و خواندن دعاهای وارده برای این کار از جمله دعایی است که شیخ نعمای و کلینی به اسانید متعدده روایت کرده‏اند از زراره که گفت: شنیدم از ابوعبداللَّه علیه السلام می‏فرماید: به درستی که از برای قائم علیه السلام غیبتی است پیش از آنکه خروج کند پس گفتم: از برای چه؟ گفت: می‏ترسد و اشاره فرمود با دست خود به شکم مبارک، آنگاه فرمود: ای زراره! او است منتظر و اوست کسی که شک می‏شود در ولادتش، پس بعضی از مردم می‏گویند که پدرش مرد و جانشینی نگذاشت و بعضی از ایشان می‏گوید که حمل بود و بعضی از ایشان می‏گوید که او غایب است و بعضی می‏گوید که متولد شد پیش از وفات پدرش به دو سال و او است منتظر غیر اینکه خداوند خواسته که امتحان کند قلوب شیعه را، پس در این زمان به شک می‏افتند مبطلون. زراره گفت: پس گفتم فدای تو شوم! اگر درک کردم آن زمان را کدام عمل را بکنم؟ فرمود: ای زراره! اگر درک کردی آن زمان را پس بخوان این دعا را:
اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَّرِفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نِبیِّکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ فَاِّنَکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکْ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکْ اَللّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکْ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَّرِفْنی حُجَّتَکْ ضَلَلْتُ عَنْ دینی.(1481)
و دیگر دعایی است طویل که اولش همین دعا است، پس از آن اَللّهُمَّ لاتُمِتْنی میتَةً جاهِلیَّةً وَ لاتُزِغْ قَلْبی بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنی تا آخر دعا، و ما آن را در ملحقات کتاب مفاتیح ذکر کردیم و سید بن طاوس در جمال‏الأسبوع آن را ذکر کرده بعد از ادعیه مأثوره بعد از نماز عصر روز جمعه، آنگاه فرموده: و اگر برای تو عذری باشد از جمیع آنچه ذکر کردیم آن را از تعقیب عصر روز جمعه پس حذر کن از آنکه مهمل گذاری خواند آن را، یعنی این دعا را، پس به درستی که ما شناختیم این را از فضل خداوند جل جلاله که مخصوص فرموده ما را به آن، پس اعتماد کن به آن.(1482)
فقیر گوید: که قریب به همین کلام سید بن طاوس در ذیل صلوات منسوبه به ابوالحسن ضراب اصفهانی فرموده‏اند و از این کلام شریف چنان مستفاد می‏شود که از جانب حضرت صاحب‏الأمر علیه السلام چیزی به دست آوردند در این باب و از مقام ایشان مستبعد نیست. و دیگر دعایی است که شیخ صدوق روایت کرده از عبداللَّه بن سنان که گفت: فرمود ابوعبداللَّه علیه السلام که زود است می‏رسد به شما شبهه پس می‏مانید بدون نشانه و راهنما و پیشوای هدایت کننده و نجات نمی‏یابد و در آن شبهه مگر کسی که بخواند دعای غریق را. گفتم: چگونه است دعای غریق؟
فرمود می‏گویی:
یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبی عَلی‏ دینِکَ. پس گفتم:
یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبی عَلی‏ دینِکَ.
سپس فرمود: به درستی که خداوند عز و جل مقلب است قلوب و ابصار را و لکن بگو چنانکه من می‏گویم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی‏ دینِکَ.(1483)
[