تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد اول - اصول مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

ترجمه:

1 - و هر کس از یاد خدا روی گردان شود شیطان را به سراغ او می‏فرستیم پس همواره قرین اوست - و آنها [ شیاطین‏] این گروه را از یاد خدا باز می‏دارند در حالی که گمان می‏کنند هدایت یافتگان حقیقی آنها هستند! - تا زمانی که (در قیامت) نزد ما حاضر شود می‏گوید: ای کاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود؛ چه بد همنشینی بودی!
2 - کسی از آنها می‏گوید: «من همنشینی داشتم - که پیوسته می‏گفت آیا (به راستی) تو این سخن را باور کرده‏ای - که وقتی ما مردیم و به خاک و استخوان مبدّل شدیم، (بار دیگر) زنده می‏شویم و جزا داده خواهیم شد؟! - (سپس) می‏گوید آیا شما می‏توانید از او خبری بگیرید؟ - اینجاست که نگاهی می‏کند، ناگهان او را در میان دوزخ می‏بیند - می‏گوید: به خدا سوگند نزدیک بود مرا (نیز) به هلاکت بکشانی! - و اگر نعمت پروردگارم نبود، من نیز از احضار شدگان (در دوزخ) بودم!
3 - و (به خاطر آور) روزی را که ستمکار دست خود را (از شدّت حسرت) به دندان می‏گزد و می‏گوید: «ای کاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم! - ای وای بر من، کاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم! - او مرا از یاد آوری (حق) گمراه ساخت بعد از آن که (یاد حق) به سراغ من آمده بود!» و شیطان همیشه خوار کننده انسان بوده است!