تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد اول - اصول مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

بازگشت به اصول اخلاقی در قرآن‏

اکنون به بررسی اصول اخلاقی در قرآن باز می‏گردیم. می‏دانیم قرآن مجید به صورت یک کتاب کلاسیک تنظیم نشده که فصول و ابواب و مباحثی به شکل این گونه کتابها داشته باشد، بلکه مجموعه‏ای از وحی آسمانی است که به تدریج و بر حسب نیازها و ضرورتها نازل شده است، ولی می‏توان آن را با استفاده از روش تفسیر موضوعی در چنین قالبهایی ریخت.
از تقسیم‏هایی که از مجموع آیات قرآن استفاده می‏شود این است که اصول اخلاق را می‏توان در چهار بخش خلاصه کرد:
1 - مسائل اخلاقی در ارتباط با خالق‏
2 - مسائل اخلاقی در ارتباط با خلق‏
3 - مسائل اخلاقی در ارتباط با خویشتن‏
4 - مسائل اخلاقی در ارتباط با جهان آفرینش و طبیعت‏
مسأله شکرگزاری (شکر منعم) و خضوع در مقابل خداوند و رضا و تسلیم در برابر فرمان او و مانند اینها، جزء گروه اوّل است.
تواضع و فروتنی، ایثار و فداکاری، محبّت و حسن خلق، همدردی و همدلی و مانند آن، از گروه دوم می‏باشد.
پاکسازی قلب از هرگونه ناپاکی و آلودگی، و مدارا با خویشتن در برابر تحمیل و فشار بر خود و امثال آن، از گروه سوم است.
عدم اسراف و تبذیر و تخریب مواهب الهی و مانند آن، از گروه چهارم است.
همه این اصول چهارگانه، شاخه‏هایی در قرآن مجید دارد که در بحثهای موضوعی آینده در تک تک مباحث اخلاقی به آن اشاره خواهد شد.
البتّه این شعب چهارگانه با شعب چهارگانه‏ای که در کتاب «اسفار» فیلسوف معروف «ملّاصدرا شیرازی» و پیروان مکتب او آمده است، متفاوت است. آنها مطابق روش معروف خود که انسان را در مسیر سعادت به مسافری تشبیه می‏کنند و مسائل خودسازی را به سیر و سلوک تعبیر می‏نمایند، برای انسان چهار سفر قائل شده‏اند:
او می‏گوید سالکان از عرفا و اولیاء اللَّه چهار سفر دارند:
1 - سفر از خلق به سوی حق (السّفر من الخلق الی الحقّ)
2 - سفر به حق در حق (السّفر بالحقّ فی الحقّ)
3 - سفر از حق به سوی خلق به وسیله حق (السّفر من الحقّ الی الخلق بالحقّ)
4 - سفر به حق در خلق (السّفر بالحقّ فی الخلق)
ناگفته پیداست که این سفرهای اربعه یا مراحل چهارگانه خودسازی و سیر و سلوک الی اللّه، راه دیگری را می‏پیماید، هر چند شباهتهایی در پاره‏ای از قسمتها میان آن و شاخه‏های چهارگانه اخلاق که در سابق به آن اشاره کردیم وجود دارد.
در قرآن مجید مجموعه آیاتی وجود دارد که به نظر می‏رسد اصول کلّی اخلاق در آن ترسیم شده است.
از جمله، مجموعه آیات سوره لقمان است، که از این آیه شروع می‏شود:
«وَلَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ اَنِ اشْکُرْلِلَّهِ؛ ما به لقمان حکمت بخشیدیم (و به او الهام کردیم) شکر خدا را به جای آور!» (سوره لقمان، آیه 12)
در زمینه معارف و عقائد، نخست سخن از شکر منعم می‏گوید، و می‏دانیم مسأله شکر منعم، نخستین گام در طریق شناخت خداست؛ و به تعبیر دیگر - همان گونه که علمای علم عقائد و کلام تصریح کرده‏اند - انگیزه حرکت به سوی شناخت خداوند همان مسأله شکر نعمت است؛ چرا که انسان، هنگامی که چشم باز می‏کند خود را غرق نعمتهای فراوانی می‏بیند، و بلافاصله وجدان او وی را به شناخت بخشنده نعمت دعوت می‏کند، و این آغاز راه برای معرفة اللَّه است.
سپس به سراغ مسأله توحید می‏رود، و با صراحت می‏گوید: «لاتُشْرِکْ بِاللَّهِ اِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیِمٌ؛ چیزی را همتای خدا قرار نده که شرک ظلم عظیمی است!»
و در مرحله دیگر، سخن از معاد می‏گوید که دومین پایه مهمّ معارف دینی است؛ می‏گوید: «یابُنَیَّ اِنَّها اِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فِی صَخُرَةٍ اَوْ فِی السَّمواتِ اَوْ فِی الْاَرْضِ یَأْتِ بِها اللَّهُ؛ پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (عمل نیک یا بد) باشد و در دل سنگی یا گوشه‏ای از آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب) حاضر می‏سازد!» (سوره لقمان، آیه 16)
سپس به اصول اساسی اخلاق و حکمت عملی پرداخته و به امور زیر اشاره می‏کند:
1 - مسأله احترام نسبت به پدر و مادر، و شکرگزاری از آنها به دنبال شکر پروردگار (وَوَصَّیْنا اْلاِنْسانَ بِوالِدَیْهِ.... اَنِ اشْکُرْلی‏ وَلِوالِدَیْکَ)
(سوره لقمان، آیه 14)
2 - اهمیّت دادن به نماز و رابطه با پروردگار و نیایش و خضوع در برابر او (اَقِمِ الصَّلوةَ) (سوره لقمان، آیه 17)
3 - امر به معروف و نهی از منکر (وَاْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ) (سوره لقمان، آیه 17)
4 - صبر و شکیبایی در مقابل حوادث تلخ زندگی (وَاصْبِرْ عَلی‏ ما اَصابَکَ) (سوره لقمان، آیه 17)
5 - حسن خلق در برابر مردم (وَلاتُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ) (سوره لقمان، آیه 18)
6 - تواضع و فروتنی و ترک تکبّر در برابر خدا و خلق (وَلاتَمْشِ فِی الْاَرْضِ مَرَحاً اِنَّ اللَّهَ لایُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ) (سوره لقمان، آیه 18)
7 - میانه‏روی و اعتدال در راه رفتن و سخن گفتن (و همه چیز) (وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِکَ) (سوره لقمان، آیه 19)
به این ترتیب، مشاهده می‏کنیم که قسمت عمده‏ای از فضائل اخلاقی، به عنوان حکمت لقمان در آیات منعکس است که شامل شکر و صبر و حسن خلق و تواضع و میانه‏روی و دعوت به نیکیها و مبارزه با بدیها می‏شود، که ضمن هفت آیه توضیح داده شده است. (آیه 13 تا 19)
در آیات سه گانه سوره انعام که از آیه 151 شروع و به 153 ختم می‏شود، ده فرمان مهم بیان شده است، که قسمت مهمّی از اصول اخلاقی را در برگرفته از جمله: ترک ظلم و ستم، نسبت به فرزندان، ایتام، عموم مردم؛ و رعایت عدالت در برابر هر کس، و ترک جانبداری تعصّب‏آلور از نزدیکان و بستگان و دوستان در برابر نقض اصول عدالت، و نیز پرهیز از زشتکاریهای ظاهر و باطن و همچنین حق‏شناسی در برابر پدر و مادر، و پرهیز از آنچه موجب تفرقه می‏شود، و نیز اجتناب از هرگونه شرک.(64)