تربیت
Tarbiat.Org

یاد خدا
مرکز غدیر‏‏‏

405- آثار ذکر بعد از نمازها

روایت شده است که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: در شب معراج مرا به آسمانهای هفتگانه بردند:
1- در آسمان دنیا (آسمان اول) قصری از گوهر سرخ را دیدم. از جبرئیل پرسیدم: این قصر از برای کیست؟ گفت: برای کسی است که بعد از نماز صبح چهل بار بگوید: یا باسط الیدین بالرحمة ارحمنی (ای خداوندی که دستهای احسان و رحمتت را به روی همه گشوده‏ای، مرا مشمول رحمتت را به روی همه گشوده‏ای، مرا مشمول رحمتت قرار بده)
2- در آسمان دوم، قصری که دارای هفتاد در بود دیدم. از جبرئیل پرسیدم: این قصر از برای کیست؟ گفت: برای کسی که بعد از نماز ظهر بگوید: ((یا واسع المغفرة اغفرلی (ای وسعت بخش آمرزش، مرا ببخش و بیامرز).
3- در آسمان سوم قصری زیبا در فضا دیدم، گفتم این قصر از برای کیست؟ گفت: برای آن کسی که بعد از نماز عصر، هفده بار بگوید: لا اله الا الله قبل کل احد، لا اله الا الله بعد کل احد، لا اله الا الله یبقی ربنا و یفنی کل احد (معبودی نیست جز خداوندی که قبل از هر چیز بوده است، معبودی نیست جز خداوندی که بعد از هر چیزی خواهد بود، معبودی نیست جز خداوندی که باقی است و پروردگار ماست، و همه موجودات جز او فانی می‏شوند).
4- به آسمان چهارم رفتم و در آن قصری از مروارید دیدم که طبقه‏های فوقانی آن از زبرجد بودند. از جبرئیل پرسیدم: این قصر از آن کیست؟ گفت: از برای کسی است که بعد از نماز مغرب چهل بار بگوید: یا کریم العفو انشر علی رحمتک یا ارحم الراحمین (ای خداوندی که در عفو و بخشش بزرگوار هستی مرا سرشار از رحمت گردان، ای مهربان‏ترین مهربانان).
5- در آسمان پنجم، قصری بسیار شفاف و سرخ دیدم. از جبرئیل پرسیدم: این قصر از آن کیست؟ گفت: از آن کسی است که بعد از نماز عشاء هفتاد بار بگوید: یا عالم خفیتی اغفرلی خطیئتی (ای خداوند آگاه بر نهان من، خطاها و گناهانم را ببخش).
6- در آسمان ششم، بارگاه و گنبد شکوهمند سفیدی را دیدم از جبرئیل پرسیدم: این قصر از برای چه کسی است؟ گفت: از آن کسی است که در هر روز پانزده بار بگوید: سبحان الله بعدد ما خلق، سبحان الله بعدد ما هو خالق الی یوم القیامة (پاک و منزه است خداوند از هر عیب و نقصی، به تعداد آنچه که آفریده است، پاک و منزه است خداوند از هر عیب و نقصی، به تعداد آنچه را که تا قیامت می‏آفریند).(409)