تربیت
Tarbiat.Org

یاد خدا
مرکز غدیر‏‏‏

97- شیوه امام باقر (ع)

از امام صادق (ع) فرمود: چیزی نیست مگر آنکه برای آن حدی است که بدان پایان پذیرد جز ذکر خدا که پایانی ندارد، خدای عزوجل فریضهه‏هایی واجب کرده است و هر که آنها را انجام دهد، همان حد و پایان آنها است، و ماه رمضان است و هر که آن را روزه دارد همان حد و پایان آن است، و حج را واجب کرده است و هر که حج کرد به پایان آن رسیده جز همان ذکر خدا، به راستی که خدای عزوجل به اندک از آن راضی نشده و برای آن پایانی مقرر نکرده است، سپس این آیه را خواند (42 سوره احزاب): ای کسانی که گرویدید! یاد خدا را بسیار و تسبیح گوییدش در بامداد و پسین.
پس فرمود: خدا برای آن حدی مقرر نکرده که در آن به پایان رسد. فرمود: پدرم بسیار ذکر خدا می‏کرد، من به همراه او می‏رفتم و او ذکر خدا می‏گفت، با او غذا می‏خوردم و او ذکر خدا می‏گفت، و هر آینه که با مردم در گفتگو بود زبانش را از ذکر خدا بازنمی‏داشت و من می‏دیدم زبانش به کامش چسبیده بود و می‏فرمود: لا اله الا الله. و شیوه‏اش بود که ماها را انجمن می‏کرد و دستور می‏داد به ذکر خدا تا آفتاب می‏زد و هر کدام که ما قرائت (قرآن) می‏دانستیم، دستور به قرائت می‏داد و هر کدام که قرائت نمی‏دانستیم، او را دستور به ذکر می‏داد.
در هر خانه‏ای قرآن خوانده شود و ذکر خداوند عزوجل گفته شود، برکتش افزون شود و فرشته‏ها در آن درآیند و شیاطین از آن دوری گزینند و برای اهل آسمان بدرخشد؛ چنان که ستاره‏های فروزان برای اهل زمین می‏درخشند و هر خانه که در آن قرآن نخوانند و ذکر خدا نگویند، برکتش کم شود و فرشته‏ها از آن دوری گزینند و شیاطین در آن حاضر شوند.(101)