تربیت
Tarbiat.Org

  • بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

رَه توشه «خُبرگان در کلام و پیام نورانی امام خمینی»
مرکز غدیر‏‏‏

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

بیانات امام خمینی در جمع گروه کثیری از اقشار مختلف مردم در تاریخ 22/4/1358 خونسرد باشید، ترتیب اثر به این حرف شیاطین ندهید
من توصیه می کنم که خبرگان خودتان را اشخاص متدیّن، اشخاص عالم، علمای بزرگ بلاد، اشخاصی که نه به راست و نه به چپ انحراف دارند، اشخاصی که به صراط مستقیم انسانیت، به صراط مستقیم اسلام، در صراط مستقیم اسلام هستند، اشخاص معتبر، اشخاص امین، اشخاص وطنخواه، اشخاصی اسلام خواه، این اشخاص را تعیین کنید برای تعیین سرنوشت خودتان. امروز سرنوشت شما در دست خود شماست. امروز هر تشنج و هر اختلاف کلمه برای هر چیز که باشد، برخلاف مسیر نهضت و انقلاب است، از آن احتراز کنید.
بی جهت نیست که در یک همچو موقع حساس شیاطین دست به هم داده اند تا اختلاف ایجاد کنند، بیخود نیست که در بعضی مجلات اهانت به اسلام می‏کنند. در این موقع نباید از خونسردی خودتان غفلت کنید. خونسرد باشید، ترتیب اثر به این حرف شیاطین ندهید ، انشاءالله در موقع خودش،ملّت سرنوشت این‏اشخاصی که توطئه گرند تعیین خواهد کرد.
شیاطین بدانند که در این موقع ملّت ما آرام است هر چه فحش بدهید ملّت خونسردی خودش را حفظ می کند و باید حفظ کند، هر چه اهانت به اسلام بکنید، در این موقع حسّاس باید ملّت خونسردی خودش را حفظ کند و هیچ‏ترتیب اثر ندهد.(1)
بیانات امام خمینی در جمع دانشجویان کاشان در تاریخ 1/5/1358
الان این ها مشغول تجیهزند
الان این ها مشغول تجیهزند. اجتماعات،اتصالات و اشخاصی که با هم اصلش دوستی نداشتند، گروه هائی که با هم هیچ اَبداً ارتباط نداشتند حالا پیوند کردند، پیوند می کنند، شما روزنامه‏ها را بخوانید قضیه قانون اساسی و خبرگان، ببینید چه گروه‏هائی با هم مجتمع شدند برای این که کاندید بدهند.
مهم این است که خبرگان باید خبرگان اسلامی باشد توجه داشته باشید کاندیدهایتان اسلامی باشند. ما می خواهیم یک مملکت اسلامی درست بکنیم،یک‏مملکت غربی نمی خواهیم درست بکنیم. مملکت اسلامی قانونش باید اسلامی باشد،باید آن کسانی را که تعیین می کنید برای بررسی، خبره اسلامی باشند،مثل این می ماند که - مثلا - ما بخواهیم یک کسی را معالجه کنیم برویم یک فقیه را چون فقیه است بیاوریم برای معالجه - یک یک - این را باید طبیب باشد تا معالجه کند، فقیه هم هرچه فقیه باشد عقلش نمی رسد راجع به‏طب. ما می خواهیم یک قانون اسلامی، یک جمهوری اسلامی.
این جوان های ما در خیابان ها ریختند و غلبه کرده‏اند بر این ها، روی آن حس‏اسلامیتشان بود و الاّ اگر کلمه‏اسلام را بر می داشتیم کنار می گذاشتیم، مردم مگر بی عقلند که بروند جلوی توپ و تانگ، مردم برای اسلام می روند. صدر اسلام، سربازهای اسلامی برای اسلام جانشان را به خطر می انداختند یعنی خطر نمی دیدند، خطر برای خودشان نمی دیدند برای این که مُردن را خطر نمی دانستند. جوانهای ما این طور شده بودند و الان هم هستند. الان هم بعضی وقت ها شاید هر چند روزی یک دفعه یکی می‏آید بیخ گوش من می گوید دعا کنید من شهید بشوم. جوان این طور آمده است الان به میدان.

خون جوان هامان را هدر بدهیم ؟
این حسّ، حسّ انسانی و حسّ اسلامی ما را پیروز کرده است و روی این حسّ است که مردم خون خودشان را دادند. حالا بعد از این که رسیدیم به این جا بیائیم یک قانون آمریکائی درست کنیم، یک قانون اروپائی درست کنیم، یک قانون اساسی غربی درست کنیم، خون جوان هامان را هدر بدهیم ؟
... و مهم این است که خُبرگان باید خُبرگان اسلامی، امین، مسلمان، متوجه غرب و شرق، تحت تاثیر غربی و شرقی نباشند، تحت تاثیر مکتب های انحرافی نباشند. این هائی که می خواهید قرار بدهید اینطور نباشد که تحت تاثیر مکتب مارکس یاامثال این ها باشند، این ها باید اسلامی باشند.
مجلس خُبرگان را که می خواهید درست بکنید باید افراد خبیر و دانشمند به احکام اسلام و اشخاصی که امین هستند و اشخاصی که تحت تاثیر مکتب های انحرافی نیستند و اشخاصی که با این ملت هستند و اشخاصی که دلسوز به اسلام هستند یک همچو اشخاصی را، البته اشخاص خبیر مطلع و مطلع بر اوضاع روز،این ها را باید تعیین بکنید تا بررسی بکنند و یک قانونی که مطابق با میل همه ملّت است که آن عبارت از قانون غیر مخالف با قانون اسلام است، هیچ چیزش مخالف با اسلام نباشد.(2)
پیام امام خمینی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان تاریخ 3/5/1358
من بیم آن دارم که شما از حقّ خود متفرق شوید
لازم است علماء جمیع بلاد، از مرکز تا دورترین استان ها و شهرستانها برای رسیدن به هدف اسلامی تشریک مساعی نمایند و برای انتخاب مجلس خبرگان، همه مجتمعاً در انتخاب کاندیدا مشترک باشند و هر یک یا هر محل کاندیدای جداگانه نداشته باشند،که در این تفرق، خوف شکست و مخاطره عقب راندن اسلام و احکام مترقّی آن است.
امروز، چنانچه ملاحظه می نمائید بعضی از گروه هائی که باهم اتّحاد نداشته‏اند، در این امر متحد شده و کاندیدای مشترک تعیین نمودند. من بیم آن دارم که شما از حقّ خود متفرق شوید و خدای نخواسته سستی در انقلاب پدید آید. لازم است در این امر حیاتی،برای مصالح اسلام از مقاصد دیگر دست برداشته و همه علما و قشرهای علاقه‏مند به اسلام، خصوصاً جوانان پرشور اسلامی در تعیین خبرگان، متّحد شوند. در این صورت خداوند تعالی با شماست.(3)
پیام امام خمینی به ملّت ایران در آستانه انتخابات مجلس خبرگان تاریخ 8/5/1358
بسم الله الرحمن الرحیم‏
از آزادی سوء استفاده نکنید ومسیر ملت را رها ننمائید
در آستانه انتخابات خبرگان برای بررسی پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی لازم است با ملّت شریف و مبارز مطالبی را در میان گذارم :
1- ملت شریف با نهضت عظیم خود و قیام مردانه، با ایثار جان و خون و از دست دادن ده ها هزار شهیدان ارجمند و به جا گذاشتن ده ها هزار معلول و معدوم، کشور را از لوث وجود خیانتکاران و اجانب پاک و با رفراندم بی مانند خود به جمهوری اسلامی رای مثبت داد که حکومت عدل اسلامی برقرار و احکام مترقی اسلام اجرا شود و از این جهت جمهوری صد درصد اسلامی است و قانون اساسی آن باید به هیچ وجه مخالف با احکام اسلام نباشد و برای رسیدن به این مقصود لازم است با شور و شعف همانند رفراندم، زن و مرد و بزرگ و کوچک به صندوق آراء هجوم برده و آراء خود را در آن بریزند و هر چند ماه مبارک است و زحمت دارد لکن این امر از عبادات بزرگ محسوب خواهد شد.
2- خبرگانی که برای رسیدگی به قانون اساسی جمهوری اسلامی انتخاب می شوند باید آشنا به مسائل اسلام و خُبره در آن باشند و نیز معتقد به اسلام و متعهد و امین و مّلی و مورد اعتماد و بی گرایش به چپ و راست و پرهیزکار باشند. مّلت عزیز! سرنوشت خود را به کسی دهید که در مسیر شماست که مسیر اسلام است. در هر شهرستان و حوزه انتخاباتی، علمای اعلام و معتمدین محل منتخبین خود را با وحدت کلمه تعیین و ملّت را دعوت به انتخابات آنان کنند و من امیدوارم که ملت‏شریف از ارشاد علمای اعلام خود بهره‏مند شده و اسلام و مصالح کشور اسلامی را با این عمل انسانی - اسلامی حفظ نمایند.
3- این روزها در بعضی مصاحبات و مطبوعات مطالبی مبنی بر نزدیکی خطر منتشر می شود که جز جنگ اعصاب و تبلیغات بی سر و پا چیزی نیست. ملت ماکه قدرت شیطانی عظیم دشمن را از دست او گرفت و رژیم شاهنشاهی را از تاریخ محو کرد از این تبلیغات بی مایه نمی هراسد. امروزبه خواست خداوند متعال قدرت در دست ملت است و جوانان برومند ایران چون سدّی عظیم در مقابل دسیسه ها و توطئه ها ایستاده اند و ما هیچ باکی از این ریشه های گندیده نداریم و تمام توطئه ها رادر نطفه خفه می کنیم.
من به ملت مبارز اطمینان می دهم که خطری ما را تهدید نمی کند و توصیه می کنم که از موضع قدرت هوشیارانه مراقب توطئه ها باشند و راه را بر خائنان به ملّت و کشور ببندند و وحدت خود را حفظ کنند و از تبلیغات منحرف رسانه ها نترسند که خداوند متعال پشتیبان ماست.
4- من ارباب جراید و رسانه ها و گویندگان رانصیحت می کنم که دست از این شایعه افکنی ها بردارند و مسائل بیهوده ومطالب دروغ را برای زیاد شدن تیراژ پخش نکنند،که اگر احساس توطئه وفساد شود ملت با آن ها به طوری دیگر عمل می کنند. از آزادی سوء استفاده نکنید ومسیر ملت را رها ننمائید و از بزرگ نشان دادن وقایع کوچک بپرهیزید که صلاح ملک و ملت در آن است.(4)
بیانات امام خمینی در جمع گروهی از هموطنان ارمنی - کلیمی - آشوری - زرتشتی و کلدانی، رهبران دینی و نمایندگان اقلّیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی تاریخ 27/8/1361
مجلس خبرگان تقویت رهبری است‏
امروز در ملت ما مطرح است قضیه مجلس خبرگان برای تعیین رهبری. این مساله‏ای است که نباید ملّت ایران برای آن کم ارج قائل باشد.
الان یک دسته از قراری که شنیدم دوره افتاده‏اند که این مجلس خبرگان نباید باشد برای این که تضعیف رهبری است.
مجلس خبرگان تقویت رهبری است، گول این حرف ها را نخورند، باید همه وارد بشوند، این یک تکلیف است. حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملّت و اگر چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و راًی به وکلا ندهند و راًی به مجلس خبرگان ندهند و وکلائی که باید تعیین بشود و کسری دارند رأی کم بیاورند، این برخلاف تکلیف عمل کرده‏اند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند و من به قشر روحانیت هم عرض می کنم که کناره گیری موجب این می شود که همانطوری که در زمان سابق از کناره گیری علمای مذاهب، اسباب این شد که ملّت ما و بزرگانشان جدا شدند و هر کاری خواستند دولت ها کردند و دولت ها را به حال خود گذاشتند و هر طور سرکشی خواستند کردند، اگر چنانچه شما از صحنه بیرون بروید، علما، دانشمندان از صحنه بیرون بروند، این اسباب این می شود که باز آن مسائل سابق پیش بیاید.
امروز تکلیف است. مجلس خبرگان تکلیف است‏
امروز تکلیف است. مجلس خبرگان تکلیف است برای همه که هم در آن که می‏خواهد خُبره بشود باید برود اسم نویسی کند، آن که لایق است برود و اسم نویسی کند، ملّت به آن ها رأی بدهند.
در هر صورت اگر چنانچه ما همه مان در صحنه نباشیم و همه به فکر این نباشیم که این کشور را از شرّ مُفسدان نجات بدهیم، اگر به فکر این نباشیم، خدای نخواسته اگر حاضر هم، در وضع حاضر هم خیلی تاثیر نکند، در وضع آینده ملّت باز تاثیر می کند و خدای نخواسته دوباره ملت ما را گرفتار آنطور اشخاص می کند که بر صغیر و کبیر ما رحم نکنند. و من امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی به همه ما توفیق بدهد که خدمت کنیم به این کشور، خدمت کنیم به این ملّت و همه با هم باشیم و برضد کسانی که بر خلاف این ملت هستند، بر خلاف مصالح این ملت هستند، نهضت خودمان را حفظ کنیم.(5)
بیانات امام خمینی در جمع گروهی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت، تاریخ 6/9/1361
این مجلس پشتوانه کشور است‏
البته مسائل زیادی در پیش داریم و شما در پیش دارید که باز شیاطین دوره افتاده اند و نمی خواهند بگذارند این مسائل تحقق پیدا کند. یکی همین مجلس خُبرگان است که امروز محل ابتلاء همه است. مجلس خبرگان یک مجلسی است که باید شما و ملّت بدانند که این مجلس پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود، یک تقصیری است که ممکن است جبران بعدها نشود این تقصیر.
باید همانطوری که اعلام می کنند و آن روزی که اعلام می کنند، آقایان بروند و افرادی را که تعیین کرده اند بزرگان، به آن ها رأی بدهند و کسانی هم که خودشان میل دارند که رأی بدهند بروند و شرکت بکنند. در آراء آزادند، هرکس را می خواهند انتخاب کنند، ولیکن شرکت داشته باشند، این طور نباشد که خدای نخواسته آمال و آرزوی استعمار را در ایران انجام بدهند. شرکت نکردن در این امر مورد آمال آن کسانی است که می خواهند این کشورها را و کشور اسلامی ما را به انحراف بکشانند و هر چه ذخایر دارند ببرند. از این جهت من به همه ملت سفارش می کنم، به زن و مرد سفارش می کنم که هر کس به حد قانونی رسیده است، در این مجلس، در این انتخاب شرکت کند و افرادی که پیشنهاد می شود و انتخاب شده است یعنی پیشنهاد شده است ، هر یک را که خواستند، به او رأی بدهند، لکن شرکت کنند. این یکی از مسائل مهمّی است که ما داریم و امروز دنبال این هستند که نگذارند این کار بشود. کار شکنی ها می کنند، اشکالات می کنند و این اشکالات و کار شکنی ها همه برای این است که از این مجلس می ترسند.(6)
پیام امام خمینی به مناسبت انتخابا ت مجلس خبرگان تاریخ 16/9/1361
بسم اللّه الرحمن الرحیم‏
تعیین خبرگان و فقیه شناسان از تکالیف بزرگ الهی است‏
با این که در اهمیّت مجلس خُبرگان برای تعیین رهبر یا شورای رهبری، اینجانب کراراً تذکراتی داده‏ام و حضرات علماء اعلام دامت برکاتهم به قدر کافی صحبت فرموده و اهمیّت آن را گوشزد نموده اند، لازم دانستم که نکته مهمّی را به عرض ملّت شریف برسانم و آن اهمیّت ویژه‏ای است که این مجلس دارا می باشد. واضح است که حکومت به جمیع شؤون آن و ارگان هائی که دارد، تا از قِبَل شرع مقدّس و خداوند تبارک و تعالی شرعیّت پیدا نکند، اکثر کارهای مربوط به قوّه مقننه و قضائیه و اجرائیه بدون مجوّز شرعی خواهد بود و دست ارگان ها که باید به واسطه شرعیّت آن باز باشد بسته می شود و اگر بدون شرعیّت الهی کارها را انجام دهند، دولت به جمیع شؤونه طاغوتی و مُحرّم خواهد بود و لهذا تعیین خبرگان و فقیه شناسان از تکالیف بزرگ الهی است و هیچ کس را عذری در مقابل اسلام و پیشگاه خداوند قهّار نخواهد بود و من تکلیف خود را در این موضوع ادا نمودم. و همانطور که قبلا تذکر دادم مردم در دادن رأی به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند و هیچ کس را حق الزام کسی نیست و من امیدوارم که ملّت شریف ایران در این امر مهم الهی که منحرفان از هر چیزی بیشتر با آن مخالفت کرده و می کنند و این نیز از اهمّیت آن است، یکدل و یک جهت در روز انتخابات به سوی صندوق ها هجوم برند و آرای خود را به صندوق ها بریزند و امید است علمای اعلام کثرالله امثالهم، هم خود شرکت نمایند و هم ملّت را ارشاد فرمایند. و لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها خدای نخواسته بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که امروز این نحو مخالفت ها خصوصاً از چنین کاندیداهایی، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است. اگر فرضاً کسی در دیگری مناقشه دارد ، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوّزی ندارد و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. امید است انشاءالله چنین مطلبی نباشد و اگر غفلتاً اتفاق افتاده است تکرار نشود.(7)
بیانات امام خمینی در دیدار با وزیر کشور و معاونین این وزارتخانه و استانداران سراسر کشور تاریخ 1/10/1361
بسم اللّه الرحمن الرحیم‏
از جمله مسائلی که باید به آن توجه کنیم و شکر خدای تبارک و تعالی را بجای بیاوریم، این که ببینیم ملّت با ما چه کرده است. شما اگر در تمام ادوار و دنیا بگردید، ملّتی را همانند مردم ایران نمی توانید پیدا کنید که در رفع همه مشکلات پیشقدم باشند. و همیشه میزان، نوع ملت و توده‏ها هستند.
مردم ماقبل از انقلاب و بعد از آن، چنان در صحنه هستند که انسان متحیّر می شود. شما ببینید که در همین انتخابات مجلس خبرگان، چون مردم آن را می خواستند، بیش از هیجده میلیون رأی دادند و ملّت می داند که فشاری در کار نبود. حتّی یک مورد هم مأموران دولتی به کسی نگفتند که برو رأی بده. این قدرت اسلام است که از یک طرف مردم را این طور در صحنه نگه دارد و از طرف دیگر قوای مسلّح، از سپاه پاسداران گرفته تا ارتش و ژاندارمری و شهربانی و بسیج و عشایر، همه و همه بیشتر از دو سال با تحمل آن همه فشارها و سختی ها ایستاده و از این کشور دفاع می کنند و شهید می دهند. در مورد خانه های تیمی هم که در سراسر کشور گروهی از مفسدین در آن ها مشغول به توطئه بوده و هستند، می بینید که شهربانی و کمیته ها و پاسداران و ماموران دادستانی و سایرین چه اقدام‏های موثری انجام می دهند که همین دیشب اعلام کردند پنجاه خانه تیمی به همراه عده زیادی از این مفسدین را گرفته اند اگر در رژیم سابق یک خانه تیمی کشف می شد، می دانید که چه هیاهوئی راه می انداختند. امروز چه ؟ من این را یک ظلم می دانم که فرزندان عزیز ما اینگونه شبانه روز کار کنند و در رادیو و تلویزیون و روزنامه ها فقط چند کلمه بگویند و رد بشوند. همین فقط گفته شود که چه شد، بدون تشکر از مردم ما که با مامورین همکاری داشتند و بدون تشکر از تمام دست اندرکاران.
امروز پاسداران عزیز ما برای کشف خانه های تیمی آنهمه کشته می دهند تا خانه ای کشف شود و محل فسادی از بین برود. من از آن ها تشکر می کنم.(8)
پیام امام خمینی به مناسبت افتتاح مجلس خبرگان تاریخ 23/4/1362
بسم اللّه الرحمن الرحیم
با تأیید خداوند متعال جَلّ وَ علی‏ و پشتیبانی حضرت ولیّ اللّه اَعظم بقیّة الله ارواحنا لمقدمه الفدا، بر حسب اصل یکصدوهفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس مبارک خبرگان که به وسیله آراء ملّت عظیم الشّان ایران، شماری از علمای اعلام و حجج اسلام اَدام اللّه بقائهم برای تعیین رهبر یا شورای رهبری انتخاب شده اند مفتوح گردید، مجلسی که برای ادامه نظام جمهوری اسلامی و شرعیّت بخشیدن به آن، نقش اساسی دارد. مجلسی که علاقه مندان به اسلام و جمهوری اسلامی دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته اند. آنان دل بسته اند که منتخبین آن ها که از علماء متعهّد و آگاه به مصالح و مفاسدند، با رأی مبارک خود شایسته ترین و آگاه ترین و متعهّد ترین فقیه یا فقها را برای این مقام که صیانت نظام جمهوری اسلامی و هدایت آن به طور شایسته و موافق با شریعت مطهّره بستگی به آن دارد، با اعتقاد به حضور خداوند متعال و نظارت او جَلّ و علی‏ بر آراء و اعمال و احوال آنان تعیین نمایند و رضای او را بر رضای خود و دیگران مقدم دارند. و اینان چشم طمع دوخته اند که شاید به وسیله ایادی خود بتوانند لغزشی خدای نخواسته ایجاد کنند که در آتیه ای ولو دراز مدّت نظام اسلامی را به انحراف کشانند.

آنان از اسلامی که مؤیّد آن هاست چه باک دارند ؟
ما می دانیم که ابرقدرت ها و حکومت های وابسته به آنان با اسلام شاهنشاهی و مَلِکی مخالف نیستند، بلکه بی شک آن را تأیید نیز می کنند. اسلامی که به وسیله ایادی ابلیسی خود و جُهّال به صورت عالم، عرضه شود که علمای اسلام و مسلمانان نباید در امور سیاسی و اجتماعی مسلمین دخالت کنند و نباید در امور مسلمانان اهتمام نمایند و حکم واضح عقل موافق با قرآن را نادیده گرفته و حدیث « مجاری الامور بید العلماء بالله » را ضعیف و سخن شریف « و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا » و دیگر احادیث از این قبیل را بی مبنا یا به تاویل کشانند، صد در صد مورد تأیید آنان است. چه بهتر که دست علمای متعهد و مسلمانان بیدار را این درباریان روحانی نما و بازی خوردگان غافل از سیاست بازی شیاطین ببندند و راه را برای چپاول و سلطه قدرت ها باز کنند. آنان از اسلامی که مؤیّد آن هاست چه باک دارند ؟ از اسلام علی‏ابن‏ابیطالب علیه صلواة الله و سلامه می ترسند. اگر آن شهید دلباخته اسلام و اسلام شناس حقیقی مثل اینان فکر می کرد و به گوشه عزلت به عبادت خدا مشغول می شد و راهی جز بین مسجد و منزل نمی پیمود، نه جنگ صفین و نهروان پیش می آمد و نه جنگ جمل و نه مسلمانان فوج فوج به قتل می رسیدند و شهید می شدند و اگر سیدالشهدا علیه السلام مثل اینان فکر می کرد و در کنار قبر جدّش به ذکر و دعا می پرداخت، فاجعه بزرگ کربلا پیش نمی آمد و دوستان ارجمند خداوند قطعه قطعه نمی شدند و آل اللّه به اسارت نمی رفتند و از آن ها بالاتر اگر رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مانند اینان فکر می کرد و به نصحیت و بیان احکام عبادات می پرداخت، آن همه رنج و مصیبت نمی دید و آن همه مسلمانان به شهادت نمی رسیدند و در علمای معاصر اگر مرحوم آیت‏اللّه عظیم الشّان آقا میرزامحمدتقی شیرازی با آن مقام بزرگ در علم و ورع و تقوا همانند اینان فکر می کرد در عراق جنگ بین مسلمانان و انگلیسی های متجاوز غاصب پیش نمی آمد و آن همه مسلمانان شهید نمی شدند و استقلال عراق تامین نمی شد. حکومت هایی که در عصر حاضر با دل و جان و اسم اسلام در خدمت ابرقدرت ها بویژه آمریکا هستند و عامل تامین منافع آنان در جهان می باشند و آخوندهای درباری از خدا بی خبر که مؤیّد آنان و مخالف با رژیم اسلامی هستند و کوشش در هدم اسلام پرخاشگر بر ستمگران به سیره رسول اللّه صلّی اللّه علیه وآله و سلم و عَلَم کردن اسلام شاهنشاهی و ملوکی هستند که مسلمانان متعهّد را به جرم شکایت از ظلم آمریکا و اسرائیل می خواهند از فریضه حجّ محروم کنند، باید مورد تایید شوروی و آمریکا و اسرائیل باشند.
اکنون شما ای فقهای شورای خُبرگان
و اکنون شما ای فقهای شورای خُبرگان و ای برگزیدگان ملّت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی! مسؤولیّتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسؤولیّت هاست و آغاز به کاری کردید که سرنوشت اسلام و ملّت رنجدیده و شهید داده و داغدیده گرو آن است. تاریخ و نسل های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیاء بزرگ خدا ناظر آراء و اعمال شما می باشند « واللّه من ورائهم محیط و رقیب » کوچکترین سهل انگاری و مسامحه و کوچکترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگترین فاجعه تاریخ را بوجود خواهد آورد. اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرن ها به طاق نسیان سپرده می شود و به جای آن، اسلام شاهنشاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد. شما برگزیدگان مستضعفان می دانید که با کوتاه شدن دست ابرقدرت های چپاولگر از کشور اسلامی شما، آنان و وابستگان به آن ها ماهیت اسلام و قدرت الهی آن را لمس نمودند و چون افعی زخم خورده در کمین نشسته اند که از هر راهی بتوانند خود یا به وسیله پیروان از خدا بی خبر خود این نظام الهی را از مسیر خود منحرف نمایند. و بالاترین انحراف که منجر به انحراف تمام ارگان ها می شود، انحراف رهبری است که امروز شما نقش اوّل آن را دارید. شما دیدید و شنیدید که با اصل پنجم قانون اساسی چه مخالفت ها شد و چه جار و جنجال ها بپا کردند و بحمداللّه تعالی موفق نشدند ماموریت خود را انجام دهند و اخیراً با همین تعیین خبرگان نیز مخالفت کردند و سمپاشی نمودند و بحمداللّه با شکست مواجه شدند. و امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسه خناسان غافل باشید. راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی ادامه دهید و به هیچ چیز الا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید و دراین صورت خداوند تعالی پشت و پناه شماست.
لازم است به رهبر محترم آتیه یا شورای رهبری تذکری برادرانه و مخلصانه بدهم: رهبر و رهبری در ادیان آسمانی و اسلام بزرگ چیزی نیست که خود به خود ارزش داشته باشد و انسان را خدای نخواسته به غرور و بزرگ اندیشی خود وا دارد.آن همان است که مولای ما علی بن ابیطالب درباره آن گوشزد فرموده است. اساساً انبیاء خدا صلواة اللّه و سلامه علیهم مبعوث شدند برای خدمت به بندگان خدا، خدمت های معنوی و ارشادی و اخراج بشر از ظلمات به نور و خدمت به مظلومان و ستمدیدگان و اقامه عدل، عدل فردی و اجتماعی. شما که خود را پیروان اصحاب وحی و اولیاء عظیم الشان می دانید و بحمدالله هستید، خود را جز خدمتگزار به ملت های ستمدیده ندانید و باید بدانید که تبهکاران و جنایت پیشگان بیش از هرکس چشم طمع به شما دوخته اند و با اشخاص منحرف نفوذی در بیوت شما با چهره های صددرصد اسلامی و انقلابی ممکن است خدای نخواسته فاجعه ببار آورند و با یک عمل انحرافی نظام را به انحراف کشانند و با دست شما به اسلام و جمهوری اسلامی سیلی زنند. اللّه اللّه در انتخاب اصحاب خود، اللّه اللّه در تعجیل تصمیم گیری خصوصاً در امور مهمّه. و باید بدانید و می دانید که انسان از اشتباه و خطا مامون نیست. به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگردید و اقرار به خطا کنید، که آن کمال انسانی است و توجیه و پافشاری درامر خطا، نقص و از شیطان است. در امور مهمّه با کارشناسان مشورت کنید و جانب احتیاط را مراعات نمایید.
اینجانب مطالبی را در سی صفحه به عنوان وصیت نوشته ام و یک نسخه آن را در مجلس مبارک خبرگان امانت می گذارم که پس از مرگ اینجانب منتشر خواهد شد. از خداوند متعال عاجزانه مسئلت می نمایم که اسلام بزرگ را عظمت بیشتر بخشد و توفیق وحدت رابرای حفظ کیان اسلام و کشورهای اسلامی نصیب ملت های اسلامی فرماید و جمهوری اسلامی را هرچه بیشتر تقویت نماید و ما را مورد عنایت حضرت بقیه الله عجل الله فرجه الشریف و روحی لمقدمه الفداء قرار دهد. و السلام علی عبادالله الصالحین روح الله الموسوی.(9)
وصیّت نامه سیاسی - الهی امام خمینی قدس سره الشریف تاریخ 15/3/1368
علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الاّ کار از دست همه خارج خواهد شد
وصیت من به ملّت شریف آن است که در تمام انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود. مثلاً در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر توجّه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیّه و قانون انتخاب نکنند چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسؤول می باشند. از این قرار عدم دخالت ملّت، از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسؤول سرنوشت کشور و اسلام می باشند چه در نسل حاضر و چه در نسل های آتیه. و چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الاّ کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس نموده‏اید و نموده‏ایم. چه هیچ علاجی بالاتر و والاتر از آن نیست که ملّت در سرتاسر کشور در کارهایی که محوّل به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد و در تعیین رئیس جمهور و وکلاء مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجاری امور و غیروابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوی و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده و با علماء و روحانیون با تقوی و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نموده و توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلاء مجلس از طبقه‏ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند نه از سرمایه‏داران و زمین‏خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند.
وظیفه سنگین ملت در تعیین خبرگان‏
و باید بدانیم که اگر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شایسته و متعهد به اسلام و دلسوز برای کشور و ملت باشند، بسیاری از مشکلات پیش نمی‏آید و مشکلاتی اگر باشد. رفع می شود و همین معنی در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر با ویژگی خاص باید در نظر گرفته شود که اگر خبرگان که با انتخاب ملت تعیین می شوند از روی کمال دقت و یا مشورت با مراجع عظام هر عصر و علماء بزرگ سرتاسر کشور و متدینین و دانشمندان متعهد به مجلس خبرگان بروند بسیاری از مهمات و مشکلات به واسطه تعیین شایسته ترین و متعهدترین شخصیت ها برای رهبری یا شورای رهبری پیش نخواهد آمد، یا با شایستگکی رفع خواهد شد. و با نظر به اصل یکصد و نهم و یکصد و دهم قانون اساسی، وظیفه سنگین ملت در تعیین خبرگان و نمایندگان در تعیین رهبر یا شورای رهبری روشن خواهد شد که اندک مسامحه در انتخاب، چه آسیبی به اسلام و کشور و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد که احتمال آن که در سطح بالای از اهمیت است برای آنان تکلیف الهی ایجاد می کند.(10)

...................) Anotates (.................
1) صحیفه نور ج 8 ص 112
2) صحیفه نور ج 8 ص 210
3) صحیفه نور ج 8 ص 218
4) صحیفه نور ج 8 ص 220
5) صحیفه نور ج 17 ص 77
6) صحیفه نور ج 17 ص 88
7) صحیفه نور ج 17 ص 103
8) صحیفه نور ج 17 ص 117
9) صحیفه نور ج 18 ص 41
10) صحیفه نور ج 21 ص 169