تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

ذکر توسل‏

السلام علیک یا ابا عبدالله. بارها به شما عزیزان عرض کردم که تمام اخلاق جمیله و تمام اخلاق رذیله در کربلا به نمایش گذاشته شد. مولا ابی عبدالله! قربان تو. ما شیعیانت خوب پی بردیم که شما ذکر خدا را، قرآن خواندن را بسیار دوست داشتید مهلت گرفتید. دستور دادید به آن عشاق که همه شان تا صبح عبادت بکنند. نصف شب رفتند و از آن خیمه‏ها گزارشی آوردند. تماشا کردند و گفتند که رفتیم و دیدیم: ما بین راکع و ساجد و قائم و قاعد(133) بعضی هایشان در حال قیامند؛ بعضی‏ها در حال قعودند. لهم دوی کدوی النحل این زمزمه مناجات که ازخیمه‏های ابی عبدالله بلند می‏شد را به زمزمه زنبورهای عسل تشبیه می‏کنند. اما از آن طرف صدای عیاشی و قهقهه و خباثت که از شرحش مفصل است. حالا خود شما مقایسه کنید که تعرف الاشیاء باضدادها آن وقت سرباز دشمن می‏آید. امام (علیه السلام) به او می‏فرماید: آب بخور! به اسب هم بده. می‏گوید بلند شدم آب بخورم. هیبت آقا من را گرفت، دستهایم لرزید و دهانه مشک کج شد و ریخت. از جا بلند شد، دستان مبارکش را آورد و دهان مشک را گرفت و فرمود: راحت آب بخور!
یا اباعبدالله! دشمن آب می‏دهید اما از آن طرف به شش ماهه شما آب نمی‏دهند. فرق این مکتب‏ها این است.
شما دعبل را ملاحظه کنید. آدم فوق العاده‏ای بوده است.می‏آید خدمت امام رضا (علیه السلام)، خدمت معصوم رسیده. ببینید چه نوغی به کار می‏برد. اصلا این قصیده طولانی در طول تاریخ اسلام نظیرش نیامده کتی سنی‏های معتصب مداح این قصیده‏اند. یاقوت در معجم الادباء می‏نویسد: و هذه القصیده من اسنی المدائح این قدر این قصیده بالاست، مثل این است که از عرش آمده. وقتی خدمت حضرت می‏آید، صحبت از تشنگی اباعبدالله می‏کند صدای گریه اما رضا (علیه السلام) بلندمی شود. در مخاطب‏شناسی دعبل فوق العاده عمل کرده است. و در کل قصیده یک مخاطب دارد که صدای ناله حضرت را بلند کرده است. این مخاطب وجود نازنین صدیقه کبری است. این دلیل عظمت دعبل است، فهمیده که خطاب را به چه کسی بکند که جامع باشد. دعبل است، اسم مخاطب قصیده را که آورد صدای گریه حضرت بلند باشد. گفت:

افاطم لو حلت الحسین مجد لا - و قد مات عطشانا بشط فرات(134) ‏

این بیت بعدی را من خیلی با مضایقه می‏خوانم. دهنم بسته است الحمدلله مصیبت مشکوف نمی‏خوانم. چون آن شاء الله بنا داریم اولیای خدا را اذیت کنیم. اما حالا که می‏بینم همه اهل علم و استاد و طلبه هستند. می‏گویم آقایان! جانم می‏لرزد وقتی می‏گویم:

اذا للطمت الخد فاطم عنده - و اجریت دمع العین فی الوجنات ‏

دختر پیغمبر! اگر کربلا بودی، سیلی به صورت خودت می‏زدی.