تربیت
Tarbiat.Org

زیارت جامعه کبیره (نغمه عاشقی)
محمد رحمتی شهرضا

یک مثال!

یک مثال می‏زنیم: مثل این مسجد که یک وقت است می‏آیی و رد اطراف این مسجد قدم می‏زنی و می‏بینی که این مسجد وجود دارد، یقین می‏کنی؛ یک وقت هم هست که داخل می‏شوی و داخل مسجد را می‏بینی، اینجا مساله فرق می‏کند.
اهل بیت (علیهم السلام) در خانه شان بسیار بزرگ است؛ خدا می‏داند! بقدری کریمند، بزرگوارند اگر کسی بیاید در خانه اینها اصلا به او معرفت می‏دهند، مرحمت می‏کنند.
حالا این قسم دوم چیست؟ گفتم که محرومیت به اهل بیت است. همانند قرآن در مورد قرآن هم می‏بینید که خیلی ها تفسیر نوشتند، کشف الایات نوشتند زحمت کشیدند ولی چیزی بارشان نبوده؛ چرا؟ چون لا یمسه الا المطهرون(28) یعنی پاکیزه بشوید آن وقت پاکیزه هم به تو می‏دهند الطیبات للطیبین ص‏
(29) ممکن است این آیه مال زن و شوهر نباشد، مال یک چیزهای دیگر هم باشد. پس پاکیزه بشوید تا به شما پاکیزه بدهند از پاکیزه‏ها بدهند.
ما هیمشه یک امری که در دنیا مطرح می‏شود و در دو بعد در مورد آن صحبت می‏کنیم. مثلا مطرح می‏کنیم که در اصفهان درخت نارنج به عمل می‏آید یا نمی‏آید؟ این را ما از دو دیدگاه مطرح می‏کنیم. مثال می‏زنم یک وقت از لحاظ امکان و یک وقت از لحاظ وقوع. اول می‏رویم به مهندسین کشاورزی می‏گوییم، صحبت می‏کنیم به این نتیجه می‏رسیم که بله -مثلا - امکان دارد. این بحث امکان دارد. بحث دوم بحث وقوع است که برویم و ببنیم که در اصفهان واقعا درخت نارنج هست؟ یعنی این امر واقع شده است. آن وقت بحث سر وقوع می‏کنیم. تمام امور همین طور است. الان در این مبحث به قول علماء در ما نحن فیه یعنی در محرم شدن اهل بیت (علیهم السلام) در دو دیدگاه صحبت می‏کنیم. اول از لحاظ امکان بعد از لحاظ وقوع.
از لحاظ امکان دلایل زیادی داریم مه محرم شدن ممکن است. از لحاظ وقوع احادیث زیادی داریم که می‏بینیم شخصیت‏های زیادی بودند که این‏ها محرم بودند و به درجاتی رسیدند و آثاری از خودشان دادند، پس می‏بینیم که واقع هم شده است. یعنی می‏شود به اهل بیت (علیهم السلام) مربوط شد، می‏شود محرم شد.