تربیت
Tarbiat.Org

احدی الحسنیین‏
مرکز غدیر‏‏‏

4- وعده‏های الهی به رزمندگان‏

در آیات فراوانی از قرآن به وعده‏های نیکو برای رزمندگان راه حق اشاره شده که به عنوان نمونه چند آیه شریفه ذکر می‏گردد:
لکن الرسول و الذین آمنو معه جاهدوا بأموالهم و أنفسهم و اولئک لهم الخیرات و اولئک هم المفلحون.(20)
اما رسول و مؤمنان اصحابش، که به مال و جانشان در راه خدا جهاد کردند همه خیرات و نیکوئی‏ها مخصوص آنهاست و هم آنان سعادتمندان عالمند.
اعد الله لهم جنات تجری من تحتهاالانهار خالدین فیها ذلک الفوز العظیم.(21)
خدا برای آنها باغ هایی که به زیر درختانش نهرها جاری است مهیا فرموده که در آنها تا ابد متنعم باشند و این حقیقت سعادت و پیروزی بزرگی است.
ان الله اشتری من المؤمنین أنفسهم و اموالهم بأن لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون وعداً علیه حقاً فی التوراه و الانجیل و القرآن و من أوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به و ذلک هو الفوز العظیم(22)
خدا جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده است. آنها در راه خدا جهاد می‏کنند که دشمنان دین را به قتل رسانند و یا خود کشته شوند. این وعده قطعی است بر خدا و عهدی است که در تورات و انجیل و قرآن یاد فرموده است. و از خدا با وفاتر به عهد کیست؟ ای اهل ایمان، شما، به خود، در این معامله بشارت دهید که این معاهده با خدا به حقیقت سعادت و پیروزی بزرگی است.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقونفرحین بما ءاتئهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنونیستبشرون بنعمه من الله و فضل و أن الله لا یضیع أجر المؤمنین.(23)
البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‏اند بلکه زنده به حیات ابدی شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود. آنان به فضل و رحمتی که خداوند نصیب آنها گردانیده شادمانند. بشارت و مژده دهند به آن مؤمنانی که هنوز به آنها نپیوسته‏اند و از فوت متاع دنیا، هیچ غم مخورند و آنها را بشارت به نعمت و فضل خدا دهند و این که خداوند و این اجر اهل ایمان را هرگز ضایع نگذارد.