تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

مصیبت‏

آیات :
سازندگی مصائب‏
ان یمسسکم قرح فقد مس القوم قرح مثله و تلک الایام نداولها بین الناس و لیعلم الله الذین أمنوا و یتخذ منکم شهداء و الله لا یحب الظلمین(2037)؛ اگر (در میدان احد،) به شما جراحتی رسید (و ضربه‏ای وارد شد)، به آن جمعیت نیز (در میدان بدر)، جراحتی همانند آن وارد گردید. و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‏گردانیم؛ (- و این خاصیت زندگی دنیاست -) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‏اند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمی‏دارد.
مصائب وسیله آزمایش‏
و ما أصبکم یوم التقی الجمعان فباذن الله و لیعلم المؤمنین(2038)؛ و آنچه (در روز احد،) در روزی که دو دسته (مؤمنان و کافران) با هم نبرد کردند به شما رسید، به فرمان خدا (و طبق سنت الهی) بود و برای این بود که مؤمنان را مشخص کند.
مصیبت و پیروزی در راه خدا ارزشمند است‏
قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولانا و علی الله فلیتوکل کل المؤمنون(2039)؛ بگو: هیچ حادثه‏ای برای ما رخ نمی‏دهد، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته و مقرر داشته است؛ او مولا (و سرپرست) ماست؛ و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند!
درجه عالی حالت تسلیم‏
الذین اذا أصبتهم مصیبه قالوا انا الله و انا الیه رجعون أولئک علیهم صلوت من ربهم و رحمه و أولئک هم المهتدون(2040)؛ آنها که هرگاه مصیبتی به ایشان می‏رسد، می‏گویند: ما از آن خدائیم؛ و به سوی او باز می‏گردیم! اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت یافتگان!
وقوع مصیبت به اذن خدا و با علم الهی‏
ما أصاب من مصیبه الا باذن الله و من یؤمن بالله یهد قلبه و الله بکل شی‏ء علیم(2041)؛ هیچ مصیبتی رخ نمی‏دهد مگر به اذن خدا! و هرکس به خدا ایمان آورد، خداوند قلبش را هدایت می‏کند؛ و خدا به هر چیز داناست!
مصائب برای آزمایش‏
للتبلون فی أمولکم و أنفسکم و لتسمعن من الذین أوتوا الکتب من قبلکم و من الذین أشرکوا أذی کثیرا و ان تصبروا و تتقوا فان ذلک من عزم الامور(2042)؛ به یقین (همه شما) در اموال و جانهای خود، آزمایش می‏شوید! و از کسانی که پیش شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده (یهود) و (همچنین) از مشرکان، سخنان آزار دهنده فراوان خواهید شنید! و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، (شایسته‏تر است؛ زیرا) این از کارهای مهم و قابل اطمینان است.
ارزش صبر هنگام بروز مصائب‏
الذین استجابوا لله و الرسول من بعد ما أصابهم القرح للذین أحسنوا منهم و اتقوا أجر عظیم(2043)؛ آنها که دعوت خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را، پس از آن همه جراحاتی که به ایشان رسید، اجابت کردند؛ (و هنوز زخمهای میدان احد التیام نیافته بود، به سوی میدان حمرار الاسد حرکت نمودند؛) برای کسانی از آنها، که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است.
روایات :
کلیدهای اجر
المصائب مفتاتیح الاجر(2044)؛ امام حسن: مصیبت‏ها، کلیدهای اجرند.
بزرگترین مصیبت‏
أعظم المصائب و الشقاء الوله بالدنیا(2045)؛ امام علی (علیه السلام): بزرگ‏ترین مصیبت و بدبختی، دلدادگی به دنیاست.
مصیبت نادانی‏
أعظم المصائب الجهل(2046)؛ امام علی (علیه السلام): بزرگ‏ترین مصیبت، نادانی است.
مصیبت مرگ‏
عن الصادق (علیه السلام): أنه رأی رجلا قد اشتد جزعه علی ولده فقال یا هذا جزعت للمصیبه الصغری و غفلت عن المصیبه الکبری لو کنت لما صار الیه ولدک مستعدا لما اشتد علیه جزعک فمصابک بتر کک الاستعداد أعظم من مصابک بولدک(2047)؛ امام صادق (علیه السلام) - به مردی که در مرگ فرزندش سخت بی‏تابی می‏کرد - ای مرد! تو در مصیبت کوچک بی‏تابی می‏کنی و از مصیبت بزرگ غافلی! اگر برای آن جایی که فرزندت رفت، آماده بودی هرگز برای او بی‏تابی نمی‏کردی. مصیبت آماده نشدن تو برای آن روز بزرگ‏تر از مصیبت فرزند توست.
پوشیده داشتن مصیبت‏ها
من کنوز البر کتمان المصائب و الامراض و الصدقه(2048)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): پوشیده داشتن مصیبت‏ها و بیماری‏ها و دادن صدقه، از گنج‏ها نیکی است.
آسانی مصیبت‏ها
من زهد فی الدنیا هانت علیه المصیبات(2049)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، کسی که از دنیا دل بر کند، مصیبت‏ها بر او آسان خواهد شد.
یاد قیامت برای آسانی مصیبت‏
قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): أکثروا ذکر الموت و یوم خروجکم من القبور و قیامکم بین یدی الله عزوجل تهون علیکم المصائب(2050)؛ امام علی (علیه السلام): از مردن و روز بیرون آمدنتان از قبرها و ایستادنتان در پیشگاه خداوند عزوجل بسیار یاد کنید، تا مصیبت‏ها بر شما آسان شود.
شکر در مصیبت‏
عن علی بن أسباط رفعته قال کان أبو عبدالله (علیه السلام) یقول: عند المصیبه الحمد لله الذی لم یجعل مصیبتی فی دینی و الحمد لله الذی لو شاء أن یجعل مصیبتی أعظم مما کانت و الحمد لله علی الامر الذی شاء أن یکون فکان؛ امام کاظم (علیه السلام): در هنگام مصیبت: خدای را سپاس که مصیبت مرا در دینم قرار نداد، خدای را سپاس که اگر می‏خواست مصیبتم از این هم بزرگ‏تر می‏شد، خدای را بر امری سپاس که او خواست بشود و شد.
آرامش پس از مصیبت‏
الامام الصادق (علیه السلام): ان المیت اذا مات بعث الله ملکا الی أوجع أهله فمسح علی قلبه فأنساء لوعه الحزن و لو لا ذلک لم تعمر الدنیا(2051)؛ امام صادق (علیه السلام): هرگاه کسی بمیرد، خداوند فرشته‏ای را به سوی ناراحت‏ترین عضو خانواده! او می‏فرستد. پس بر قلب او دستی می‏کشد و سوز و گداز غم را از یاد او می‏برد و اگر چنین نبود، دنیا آباد نمی‏شد.
داستانها :
فکرش را نکن!
عارف بالله میرزا اسماعیل دولابی (رحمه الله) فرمودند یک سال، تمام مزارع را ملخ خورد و برای من که نکند با دیدن صحنه از مقدرات الهی مکدر شوم به سر مزرعه‏ام هم نرفتم. یکی از پیرمردهای ده به من گفت: وقتی که کارها بر وفق مراد است و روی غلطک افتاده لازم نیست فکرش را بکنی و برو بگیر بخواب، وقتی هم که کارها خراب شده باز هم فکرش را نکن و بگیر بخواب. دیدم راست می‏گوید و با مزاج من هم سازگار است(2052).
از دلایل بلاها
عبدالله بن یحیی که یکی از شیعیان و دوستداران پاک نهاتد امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود، به نزد حضرت رفت. در کنار حضرت، یک کرسی قرار داشت. حضرت از او دعوت نکرد که روی کرسی نشست، کرسی واژگون شد، عبدالله به زمین افتاد و سرش شکست و خون از آن جاری شد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود که آب بیاورند. وقتی آب آوردند، سر عبدالله را شست. سپس به او فرمود: نزدیک بیا. وقتی عبدالله نزدیک شد، حضرت دست مبارکش را به محل زخم گذاشت و آب دهان مبارکش را بر زخم زد و سپس آن را بست. در همان لحظه سر عبدالله خوب شد، مثل اینکه اصلا زخمی وجود نداشته است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این موقع به عبدالله فرمود: ای عبدالله، شکر خدای را که شیعیان را در دنیا از گناه پاک می‏سازد، به واسطه بلاهایی که به ایشان می‏رساند. تا اینکه پرستش شیعیان سالم بماند و ثواب به آن برسد.
عبدالله عرض کرد: یا امیرالمؤمنین، چه گناهی از من سر زد که سبب زمین خوردن من شد. بفرمائید تا دیگر آن را تکرار نکنم. حضرت فرمود: از گناه تو ایمن بود که موقع نشستن روی کرسی، بسم الله الرحمن الرحیم نگفتی به همین خاطر این بلا به تو رسید تا از این خطا پاک کردی. ای عبدالله، بدان که پیامبر فرمود: خداوند فرموده است هر کاری که در آن بسم الله الرحمن الرحیم گفته نشود، آن کار پایان خوشی ندارد(2053).
انصاف داشته باشیم!
عارف بالله میرزا اسماعیل دولابی (رحمه الله) می‏فرمودند: خانم درشت هیکلی در صحن مسجد الحرام نشسته بود و در حالی که با انگشت به کعبه اشاره می‏کرد رو به من کرد و گفت: این از اول تا به حال هیچ خوبی به من نکرده است (یعنی خدا). پرسیدم: چرا؟ گفت: شوهرم را که اول زندگی از من گرفت، در طول عمر هم یک شب وضعم خوب است و سیرم، شب دیگر گرسنه‏ام. به او گفتم: از چه راهی زندگی‏ات را می‏گذرانی؟! گفت: خیاطی. گفتم: بچه‏هایت را چه می‏کنی؟ گفت: همه را به خانه بخت فرستاده‏ام. گفتم: سفر چندم است به مکه مشرف شده‏ای؟! گفت: سفر چهارم است. گفتم: راستی که خیلی رو داری! خیلی ثروتمندان و خانواده دارها حسرت یک بار آمدن به مکه را دارند و تو چهار سفر است که مشرف شده‏ای و باز هم از خدا گله داری؟! خنده‏ای کرد و بلند شد و رفت. مواظب باشید در ملاقات با خدا و خوبان خلقمان از آن‏ها تنگ نباشد. اگر ذره‏ای انصاف بدهیم و به داده‏های خدا توجه کنیم، میانه امان با خدا خوب می‏شود.
راضی به رضای خدا
قتیبه از یاران امام صادق (علیه السلام) می‏گوید: برای عیادت از فرزند بیمار امام به منزل امام صادق (علیه السلام) رفته بودم، امام را جلوی منزل دیدار کردم که افسرده و محزون بود، حال کودک را جویا شدم، فرمود: به خدا سوگند او رفتنی است. آنگاه داخل منزل شد و پس از مدتی بیرون آمد، در حالیکه اندوهش تسکین یافته بود، من امیدوار و خوشحال شدم و گمان کردم بیمار بهبود یافته است؛ بار دیگر از حال کودک پرسیدم. فرمود: از دنیا رفت. با شگفتی گفتم: فدایت شوم هنگامیکه زنده بود غمگین و افسرده بودید و اینک که فوت کرده است اندوهگین نیستید؟
حضرت فرمود: ما خاندانی هستیم که پیش از مصیبت اظهار نگرانی می‏کنیم ولی چون قضای الهی وقوع یابد راضی خدا و تسلیم امر اوییم(2054).
اشعار :
خاصان حق‏
خاصان حق همیشه بلیت کشیده‏اند - هم بیشتر عنایت و هم بیشتر عنا (سعدی)
پاداش مصیبت‏
هر که در این بزم مقرب‏تر است - جام بلا بیشترش می‏دهند
بزرگی در مصیبت‏
اندر بلای سخت پدید آید - فضل و بزرگ مردی و سالاری (رودکی)
مرد شدن در مصیبت‏
تا نبیند رنج و سختی مردکی گردد تمام - تا نیاید باد و باران گل کجا بویا شود (ناصر خسرو)
نکات :
مصائب شما از خود شما است! این تصور برای بسیاری وجود دارد که گمان می‏کنند رابطه اعمال انسان با جزای الهی همان رابطه قرار دادی است که شبیه آن در مورد قوانین دنیا و پاداش و کیفر آن وجود دارد، در حالی که این ارتباط به یک نوع ارتباط تکوینی شبیه‏تر است تا ارتباط تشریعی و قراردادی، و به تعبیر دیگر پاداش کیفرها بیشتر بازتاب طبیعی و تکوینی اعمال انسانها است که دامن آنها را می‏گیرد.
در این زمینه روایات زیادی در منابع اسلامی وارد شده که به گوشه از آن برای تکمیل این بحث اشاره می‏کنیم. 1- در یکی از خطبه‏های نهج البلاغه آمده است:
هیچ ملتی از آغوش ناز و نعمت زندگی گرفته نشد، مگر بواسطه گناهانی که انجام دادند، زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمی‏دارد، هرگاه مردم در موقع نزول بلاها و سلب نعمتها با صدق نیت به پیشگاه خدا تضرع کنند، و با دلهای پر اشتیاق و آکنده از مهر خدا از او درخواست جبران نماید، مسلما آنچه از دستشان رفته به آنها باز می‏گرداند و هرگونه مفسده‏ای را برای آنها اصلاح می‏کند. (نهج البلاغه خطبه 178)
رفته به آنها می‏گرداند و هرگونه مفسده‏ای را برای آنها اصلاح می‏کند (نهج‏البلاغه خطبه 178)
2- در جامع الاخبار حدیث دیگری از امیرالمؤمنان علی (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: بلاها برای ظالم تادیب است، و برای مؤمنان علی (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: بلاها برای ظالم تادیب است، و برای مؤمنان امتحان، و برای پیامبران درجه، و برای اولیاء کرامت و مقام است. (بحارالانوار، ج 91، ص 198). 3- در حدیث دیگری در کافی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمود:
هنگامی که انسان گناهانش افزون شود و اعمالی که آن را جبران کند نداشته باشد خداوند او را گرفتار اندوه می‏کند تا گناهانش را تلافی کند. (کافی، ج 2 کتاب الایمان و الکفر باب تعجیل عقوبه الذنب حدیث 2).
رفع یک اشتباه بزرگ ممکن است کسانی از این حقیقت قرآنی سوء استفاده کنند و هرگونه مصیبتی دامنشان را می‏گیرد با آغوش باز از آن استقبال نمایند و بگویند باید در برابر هر حادثه ناگواری تسلیم شد، و از این اصل آموزنده و حرکت آفرین قرآنی نتیجه معکوس یعنی نتیجه تخدیری بگیرند که این بسیار خطرناک است. هیچگاه قرآن نمی‏گوید در برابر مصائب تسلیم باش، و در رفع مشکلات کوشش مکن، و تن به ظلمها و ستمها و بیماریها بده، بلکه می‏گوید: اگر با تمام تلاش و کوششی که انجام دادی باز هم گرفتاریها بر تو چیره شد، بدان گناهی کرده‏ای که نتیجه و کفاره‏اش دامانت را گرفته، به اعمال گذشته‏ات بیندیش، و از گناهانت استغفار کن، و خویشتن را بساز و ضعفها را اصلاح نما.
در اینجا سؤال مهمی مطرح است و آن اینکه: بسیاری از این مصائب به وسیله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ می‏دهد، و یا اینکه خود انسان بر اثر کوتاهی و ندانم کاری، و یا ارتکاب خلاف، گرفتار آن می‏شود، آیا اینها همه به اذن خدا است؟! در پاسخ این سؤال باید گفت از مجموع آیاتی که درباره مصائب در قرآن مجید آمده است برمی‏آید که مصائب بر دوگونه است: مصائبی که با طبیعت زندگی انسان سرشته شده، و اراده بشر کمترین تأثیری در آن ندارد، مانند مرگ و میر و قسمتی از حوادث دردناک طبیعی.
دوم مصائبی که انسان به نحوی در آن نقشی داشته است.
قرآن درباره دسته اول می‏گوید همه به اذن خدا روی می‏دهد، و درباره قسم دوم می‏گوید به خاطر اعمال خودتان دامانتان را می‏گیرد همه به اذن خدا روی می‏دهد، و درباره قسم دوم می‏گوید به خاطر اعمال خودتان دامانتان را می‏گیرد! بنابراین کسب نمی‏تواند به این بهانه که تمام مصائب از سوی خدا است در مقابل ظالمان سکوت کرده، به مبارزه برنخیزد، و نیز نمی‏تواند به این بهانه دست از مبارزه با بیماریها و آفات و مبارزه با فقر و جهل بردارد. البته در اینجا نکته دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه حتی در مصائبی که خود انسان در آن نقشی دارد، ثیر این اسباب در اینجا نکته دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه حتی در مصائبی که خود انسان در آن نقش دارد تأثیر این اسباب از ناحیه خداوند و به اذن و فرمان او است که او اراده کند هر سببی بی‏رنگ و بی‏اثر می‏شود. (تفسیر نمونه، ج 24، ص 199)