تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

عشق و محبت‏

آیات :
تقدم ارزشها اعتقادی بر ارزشهای عاطفی و احساسی‏
یأیها الذین ءامنوا لا تتخذوا ءاباءکم و اخونکم أولیاء ان استحبوا الکفر علی الامین و من یتولهم منکم فاولئک هم الظالمون قل ان کان ءاباوکم و أبناوکم و اخونکم و ازوجکم و عشیرتکم و أموال اقترفتموهاو تجره تخشون کسادها و مسکن ترضونها أحب الیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربصوا حتی یأتی الله بأمره و الله لا یهدی القوم الفسقین(1388)؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! هرگاه پدران و برادران شما، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنها را ولی و یار و یاور و تکیه گاه خود قرار ندهید و کسانی از شما که آنان را ولی خود قرار دهند، ستمگرند! بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالی که به دست آورده‏اید، و تجارتی که از کساد شدنش می‏ترسید، و خانه‏هائی که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند؛ و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمی‏کند!
اهمیت عواطف و تراحم در جامعه انسانی‏
و من ءایته أن خلق لکم من أنفسکم أزوجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایت لقوم یتفکرون(1389)؛ و از نشانه‏های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‏هایی است برای گروهی که تفکر می‏کنند!
علایق مادی فاقد ارزش اصیل‏
زین للناس حب الشهوت من النساء و البنین و القنطیر المقنطره من الذهب و الفضه و الخیل المسومه و الانعم و الحرث ذلک متع الحیوه الدینا الله عنده حسن المثاب(1390)؛ محبت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند؛ ولی اینها در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند، سرمایه زندگی پست مادی است؛ و سرانجام نیک و زندگی والا و جاویدان،) نزد خداست.
اهمیت حفظ روابط فامیلی‏
لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من ءامن بالله و الیوم الاخر و الملئکه و الکتب و النبیین و ءاتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتمی و المسکین و ابن السبیل وفی الرقاب و أقام الصلوه و ءاتی الزکوه و الموفون بعهدهم اذا عهدوا و الصبرین فی البأساء و الضراء و حین البأس أولئک الذین صدقوا و أولئک هم المتقون(1391)؛ نیکی، تنها این نیست که به هنگام نماز، روی خود را به سوی مشرق و یا مغرب کنید، و تمام گفتگوی شما، در باره قبله و تغییر آن باشد، و همه وقت خود را مصروف آن سازید؛ بلکی نیکی و نیکوکار کسی است که به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و کتاب آسمانی، و پیامبران، ایمان آورده، و مال (خود) را، با همه علاقه‏ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق می‏کند، نماز را بر پا می‏دارد و زکات را می‏پردازد؛ و همچنین کسانی که به عهد خود - به هنگامی که عهد بستند - وفا می‏کنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج می‏دهند؛ اینها کسانی هستند که راست می‏گویند؛ و گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛ و اینها هستند پرهیزکاران!
محبت بین افراد جامعه از عوامل تکامل‏
و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمه اخوانا و کنتم علی شفا حفره من النار فأنقذکم منها کذلک یبین الله لکم ءایته لعلکم تهتدون(1392)؛ و همگی به ریسمان خدا (قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت) چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت بزرگ خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او، برادر شدید! و شما بر لب حفره‏ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد، این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می‏سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید.
محبوبیت در میان مردم پاداش ایمان و عمل صالح‏
ان الذین ءامنوا و عملوا الصلحت سیجعل لهم الرحمن ودا(1393)؛ مسلماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند، خداوند رحمان محبتی برای آنان در دلها قرار می‏دهد!
خدا محبوبترین موجود
و من الناس من یتخذ من دون الله أندادا یحبونهم کحب الله و الذین ءامنوا أشد حبا لله ولو یری الذین ظلموا اذا یرون العذاب أن القوه لله جمیعا و أن الله شدید العذب(1394)؛ بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‏کنند؛ و آنها را همچون خدا دوست می‏دارند. اما آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، از مشرکان نسبت به معبودهاشان، شدیتر است. و آنها که ستم کردند، (و معبودی غیر خدا برگزیدند،) هنگامی که عذاب (الهی) را مشاهده کنند، خواهند دانست که تام قدرت، از آن خداست؛ و خدا دارای مجازات شدید است؛ (نه معبودهای خیالی که از آنها می‏هراسند.)
روایات :
عشق خدا و بنده‏اش‏
یقول الله عزوجل: اذا کان الغالب علی العبد الاشتغال بی جعلت بغیته ولذته فی ذکری، فاذا جعلت بغیته ولذته فی ذکری عشقنی و عشقته، فاذا عشقنی و عشقته رفعت الحجاب فیما بینی و بینه، و صیرت ذلک تغالباً علیه، لایسهو اذا سها الناس(1395)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): خداوند سبحان می‏فرماید: هرگاه اشتغال به من، بر جان بنده غالب آید، خواهش و لذت او را در یاد خودم قرار دهم و چون خواهش و لذتش را در یاد خودم قرار دهم عاشق من گردد و من نیز عاشق او. و چون عاشق یکدیگر شدیم پرده میان خود و او را بالا زنم و آن (مشاهده جلال و جمال خود) را بر جان او مسلط گردانم، به طوری که وقتی مردم دچار سهو و اشتباه می‏شوند، او دستخوش سهو نمی‏شود.
جلب دوستی‏
ثلاث یوجبن المحبه: حسن الخلق، و حسن الرفق، و التواضع(1396) امام علی (علیه السلام): سه خصلت موجب جلب دوستی می‏شود: خوشخویی، مهربانی و فروتنی.
راههای کسب دوستی‏
ثلاثه تورث المحبه: الذین و التواضع، والبذل(1397): امام صادق (علیه السلام): سه چیز دوستی می‏آورد: دینداری، افتادگی و بخشندگی.
دوستی بدکاران‏
أسرع المودات انقطاعا مودات الاشرار(1398)؛ امام علی (علیه السلام): رشته دوستی‏های بدکاران زودتر از هر دوستی دیگری از هم می‏گسلد.
دوستی دوستان خدا
ایاک أن تحب أعداء الله، أو تصفی ودک لغیر أولیاء الله، فان من أحب قوما حشر معهم(1399)؛ امام علی (علیه السلام): مبادا دشمنان خدا را دوست بداری، یا دوستیت را نثار کسی جز دوستان خدا کنی، که هر کس مردی را دوست بدارد با آنان محشور شود.
نهی از زشتی‏
من احبک نهاک(1400)؛ امام علی (علیه السلام): هر که تو را دوست داشته باشد از زشتی‏ها نهیت می‏کند.
دوستی با خدا
الامام الحسین (علیه السلام) - فی دعائه: أنت الذی أزلت الاغیار عن قلوب أحبائک حتی لم یحبوا سواک... ماذا وجد من فقدک؟! و ما الذی فقد من وجدک؟! لقد خاب من رضی ذونک بدلا(1401) امام حسین (علیه السلام) - در دعا - تویی که اغیار را از دل دوستانت بیرون کردی تا جز تو را دوست ندارند... آن که تو را گم کرد چه یافت؟! و آن که تو را یافت چه از دست داد؟! آن که دیگری را به جای تو گرفت زیان کرد و باخت..
ایمان و دوست داشتن خدا
لایمحض رجل الایمان بالله حتی یکون الله أحب الیه من نفسه و أبیه و امه و ولده و أهله و ماله و من الناس کلهم(1402)؛ امام صادق (علیه السلام): ایمان انسان به خدا ناب و خالص نباشد مگر آن که خداوند را از خودش و پر و مادر و فرزند و زنو مالش و از همه مردم بیشتر دوست بدارد.
حرم دل‏
القلب حرم الله، فلا تسکن حرم الله غیر الله(1403)؛ امام صادق (علیه السلام): دل، حرم خداست، پس، جز خدا را در حرم خدا جای مده!
محبت خدا
الحب افضل من الخوف(1404)؛ امام صادق (علیه السلام): محبت خدا برتر از ترس از خداست.
دوستی به خاطر خدا
یا محمد، وجبت محبتی للمتحابین فی‏ء ووجبت محبتی للمتعاطفین فی‏ء، ووجبت محبتی للمتواصلین فی، ووجبت محبتی للمتوکلین علی، ولیس لمحبتی علم ولا غایه ولا نهایه و کلما رفعت لهم علما وضعت لهم علما(1405)؛ ارشاد القلوب: در حدیث معراج آمده است: ای محمد! آنان که به خاطر من با یکدیگر دوستی می‏کنند مستحق محبت من هستند، و آنان که به خاطر من به هم مهر ورزند مستحق محبت من هستند، و آنان که به خاطر من با یکدیگر پیوند و ارتباط برقرار کنند، مستحق محبت من هستند، و آنان که به من توکل کنند مستحق محبت من هستند. دوستی من نشانی و فرجامی و پایانی ندارد. هر نشانی را که برای آنان بالا برم، نشانی را پایین آورم.
محبوبیت با واجبات الهی‏
عن ابی عبد الله (علیه السلام) قال قال الله تبارک و تعالی: ما تحبب الی عبدی باحب مما افترضت علیه(1406)؛ امام صادق (علیه السلام): خداوند تبارک و تعالی فرموده است: بنده من با هیچ وسیله‏ای محبوب‏تر از آنچه بر او واجب گردانیده‏ام، محبوب من نمی‏شود.
داستانها :
در غرب از عاطفه خبری نیست‏
یکی از دوستان نقل می‏کرد که یک وقتی مریض شده بود و برای معالجه، ایشان را به اتریش برده بودند. پس از پایان عمل جراحی و شروع شدن ایام نقاهت، می‏گوید: روزی در یک رستورانی نشسته بودم و پسرم هم مرا خدمت می‏کرد و از من پذیرایی می‏نمود. در این هنگام به اطراف خود نگاه کردم، در گوشه‏ای از رستوران زن و مردی را دیدم که معلوم بود با هم زن و شوهرند و انگار مواظب کارهای ما بودند. همین که پسرم می‏خواست از کنار اینها بگذرد، متوجه شدم که از او چیزی سؤال می‏کنند و وی هم جوابشان را می‏دهد. بعد که برگشت گفتم: آنها چه می‏گفتند؟
پسرم گفت: می‏پرسیدند که این شخص کیست که تو این اندازه خدمتش می‏کنی؟ و من با منطق خودشان به آنها جواب دادم: آخر این برای من پول می‏فرستد تا من درس بخوانم! خیلی تعجب کردند که پدری مخارج فرزندش را بدهد.
پس از چند دقیقه آنها پیش ما آمدند و شروع کردند به صحبت کردن و گفتند: بله ما هم پسری داریم که در فلان مملکت درس می‏خواند.
بعد پسرم می‏گفت: تحقیق کردم دیدم آنها دروغ گفته‏اند، اصلا پسری ندارند. زیرا آنها قبلا واقعیت را به دیگران اظهار کرده بودند و گفته‏اند که سی سال با همدیگر آشنا شده‏اند و در همان زمان با هم قرار گذاشته‏اند که اگر اخلاقشان با هم توافق داشت، رسما ازدواج نمایند و تا الان فرصت ازدواج کردن را پیدا نکرده‏اند، اینها چنین مردمی هستند. اساسا عمق روحیه غربی‏ها قساوت است و آنها مردم قسی القلبی هستند؛ این است که شرقی‏ها کم‏کم احساس کرده‏اند و می‏گویند: عواطف انسانی فقط در مشرق زمین وجود دارد و در مغرب زمین زندگی خشک است(1407).
حتی جسد پدر را فروخت‏
مرحوم آقای محقق که از طرف حضرت آیت الله العظمی بروجردی به آلمان رفته بودند، داستانی را نقل کرده بودند که خیلی عجیب است و آن از این قرار است؛
در بین افرادی که در آن زمان مسلمان شده بودند، یک پرفسوری وجود داشت که زیاد پیش ما می‏آمد و ما هم نیز به او سر می‏زدیم. او سرطان گرفت و در بیمارستان بستری گردید، ما و مسلمانهای دیگر به عیادتش رفتیم. روزی زبان به شکایت گشود و گفت: من هنگامی که مریض شدم و بستری گردیدم و دکترها تشخیص دادند که من سرطان دارم، هم پسرم و هم زنم به من گفتند: پس معلوم شد که شما سرطان دارید و می‏میرید! بنابراین خاحافظ ما رفتیم!
آنها رفتند و فکر نکردند که در این شرایط این بدبخت به محبت و مهربانی احتیاج دارد.
آقای محقق همچنین گفته بودند که ما زیاد و مکرر به دیدار او می‏رفتیم تا اینکه یک روز بیمارستان خبر داد که این شخص مرده است. ما خود را برای کفن و دفن او آماده کردیم تا اینکه یک روز بیمارستان فروخته است و حالا آمده است که آن را تحویل بدهد و پولش را بگیرد و برود دنبال کارش.
در اینکه غربیها مردم بی‏عاطفه‏ای هستند شکی نیست ولی باید توجه داشت که بسیاری از کارهای ما هم که اسمش را عاطفه می‏گذاریم، عاطفه نیست بلکه نوعی خودخواهی است، چون عاطفه معنایش این است که انسان از حق مشروع خودش به نفع دیگری می‏خواهد استفاده بکند. چنین آدمی بایستی کلاس قبل از این را طی کرده باشد و آن این است که به حقوق مردم تجاوز نکند و حقوق مردم را محترم بشمارد(1408).
دوستی اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
مسافری از خراسان به حضور امام باقر (علیه السلام) شرفیاب می‏شود. او تمام این راه دور را پیاده طی کرده است، پاهایش را که از کفش درآورد، شکافته شده و ترک برداشته بود، رو کرد به امام باقر (علیه السلام) و عرض نمود: به خدا سوگند، هیچ چیز من را به اینجا نیاورد مگر دوستی شما اهل بیت. امام فرمود: به خدا سوگند، اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند آن را با ما محشور کند و قرین گرداند و هل الدین الا الحب، آیا دین چیزی غیر از دوستی است(1409)؟
آنچنان که از روایات برمی‏آید، روح و جوهر دین غیر از محبت چیزی نیست، زیرا اساسا این علاقه و محبت است که اطاعت می‏آورد(1410).
پاداش دوستی‏
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: وقتی که اولین و آخرین جمع می‏شوند و قیامت برپا می‏گردد مأموری ندا می‏دهد که کجایند آنان که یکدیگر را برای خدا دوست می‏داشتند؟ سرهائی از بین مردم برافراشته می‏شود. به آن‏ها گفته می‏شود. به آن‏ها گفته می‏شود که به سوی بهشت بروید که حسابی بر شما نیست و نباید در صحرای محشر معطل بشوید. آن‏ها حرکت می‏کنند، در بین راه عده‏ای ملائکه آن‏ها را می‏بینند. و از آنان می‏پرسند: به کجا می‏روید؟ آن‏ها می‏گویند: بدون حساب وارد بهشت می‏شویم! ملائکه می‏پرسند: شما جزء کدام حزب و گروهی هستید؟ پاسخ می‏دهند ما یکدیگر را به خاطر خدا و نه جهت امور دنیوی، دوست می‏داشتیم! می‏پرسند: عمل شما چه بود؟ می‏گویند: دوستی و دشمنی ما افراد برای خدا بود، به خاطر با کسی دوست و به خاطر او با دیگری که دشمن خدا بود دشمن بودیم! ملائکه می‏گویند: اجر و پاداش نیکوکرداران خوب است. به بهشت بروید(1411).
در راه محبت‏
جناب مرحوم شیخ رجبعلی خیاط در مورد رسیدن به معشوق حکایتی از حضرت داود (علیه السلام) نقل می‏کرد که: آن حضرت در حال عبور از بیابانی مورچه‏ای را دید که مرتب کارش این است که از تپه‏ای خاک بر می‏دارد، و به جای دیگری می‏ریزد، از خداوند خواست که از راز این کار آگاه شود. مورچه به سخن آمد و گفت معشوقی دارم که شرط وصل خود را آوردن تمام خاک‏های آن تپه در این محل قرار داده! حضرت فرمود: با این جثه کوچک، تو تاکی می‏توانی خاک‏های این تل بزرگ را به محل مورد نظر منتقل کنی، و آیا عمر تو کفایت خواهد کرد؟! مورچه گفت: همه این‏ها را می‏دانم، ولی خوشم اگر در راه کار بمیرم، به عشق محبوبم مرده‏ام! در اینجا حضرت داود (علیه السلام) منقلب شد و فهمید این جریان درسی است برای او(1412).
حضرت سلیمان و گنجشک!
حضرت سلیمان (علیه السلام) گنجشکی را دید که به ماده خود می‏گوید: چرا از من اطاعت نمی کنی و خواسته‏هایم را به جا نمی‏آوری؟ اگر بخواهی تمام قبه و بارگاه سلیمان را با منقارم به دریا بیندازم، توان آن را دارم!
سلیمان از گفتار گنجشک خندید و آنها را به نزد خود خواست و پرسید:
چگونه پاسخ داد: نمی‏توانم رسول خدا! ولی مرد گاهی می‏خواهد در مقابل همسرش به خود ببالد و خویشتن را بزرگ و قدرتمند نشان بدهد، از این گونه حرفها می‏زند. گذشته از اینها عاشق را در گفتار و رفتارش نباید ملامت کرد.
سلیمان از گنجشک ماده پرسید: چرا از همسرت اطاعت نمی‏کنی؛ در صورتی که او تو را دوست می‏دارد؟
گنجشک ماده پاسخ داد: یا رسول الله! او در محبت من راستگو نیست زیرا که غیر از من به دیگری نیز مهر و محبت می‏ورزد.
سخن گنجشک چنان در سلیمان اثر بخشید که به گریه افتاد و سخت گریست. آن گاه چهل روز از مردم کناره‏گیری نمود و پیوسته از خداوند می‏خواست علاقه دیگران را از قلب او خارج نموده و محبتش را در دل او خالص گرداند(1413).
اشعار :
عشق دنیایی‏
این زن و زور و زر گذاشتنی است - مهرش اندر درون نکاشتنی است (اوحدی)
تأثیر محبت‏
از محبت خارها گل می‏شود
دیده محبت‏آمیز
اگر بر دیده مجنون نشینی - به غیر از خوبی از لیلی نبینی (وحشی بافقی)
عشق‏های بیهوده‏
عشق‏هایی کز پی رنگی بود - عشق نبود عاقبت ننگی بود (مولوی)
نکات :
اگر به مهر و محبت نیازمندیم او رحمان و رحیم است.
اگر انسان نیاز به فرزند دارد بخاطر موارد ذیل است: 1- عمرش محدود است و میل به بقای خویش و نسل خویش دارد. 2- قدرتش محدود است و نیازمند معاون و کمک کننده است. 3- نیازمند محبت و عاطفه است و لازم است مونسی داشته باشد.
ولی خداوند از همه این کمبودها و نیازها منزه است، بلکه هر چه در آسمان‏ها و زمین است، همه در برابر او متواضعند.
ریشه محبت، کمال دوستی و جمال دوستی است. مؤمنان تمام کمالات و جمال‏ها را در خداوند می‏بینید، لذا بیشترین عشق را به او ابراز می‏دارند. عشق و محبت مؤمنین، بر اساس شایستگی و لیاقت معشوق است و هرگز به سردی و خاموشی نمی‏گراید. اما عشق مشرکان، بر اساس خیال و جهل و تقلید و هوس‏های بیهوده است.
پرستش و محبت غیر خدا، ممنوع است. یتخذ من دون الله اندادا یجبونهم
احساسات باید در رابطه با اعتقادات باشد. الذین أمنوا أشد حبا لله
اذ تبرا الذین اتبعوا من الذین اتبعوا و رأوا العذاب و تقطعت بهم الاسباب در آن هنگام که عذاب را مشاهده کنند و پیوند میانشان بریده (و دستشان از همه چیز قطع) گردد، پیشوایان (کفر)، از پیروان خود بیزاری جویند.
به هوش باشیم که رهبرمان کیست و محبت و عشق چه کسی را در دل داریم؟
بدانیم طاغوت‏ها و غیر خدا، ما را برای خودشان می‏خواهند تا با قدرت و ارادت ما، به هوسها و آرزوهای خود در دنیا برسند، ولی در قیامت همه را رها و از اظهار تنفر و انزجار خواهند نمود.
هر عشق و علاقه، که مایه‏ای از عقل و فطرت نداشته باشد، دیر یا زود به سردی گرائیده و یا به دشمنی کشیده می‏شود. یجبونهم کحب الله، اتبعوا
آینده‏نگری لازمه عقل است. به کسی عشق و محبت بورزیم که قدرت داشته باشد و در روز خطر، ما را حمایت کند. اذ تبرا الذین اتبعوا
معیار اصالت یا بی‏اصل بودن علاقه‏ها و محبت‏ها، دیدن عذاب در روزهای خطرناک است. رأوا العذاب
و قال الذین اتبعوا لو أن لنا کره فنتبرأ منهم کما تبروا منا کذلک یریهم الله أعمالهم حسرات علیهم و ما هم بخارجین من النار؛ و (در آن موقع) پیروان گویند: ای کاش بار دیگری برای ما بود (که به دنیا برمی‏گشتیم) تا از این پیشوایان بیزاری جوییم، همانگونه که آنها (امروز) از ما بیزاری جستند. بدینسان خداوند اعمال آنها را که مایه حسرت آنهاست، به آنها نشان می‏دهد و هرگز از آتش دوزخ، بیرون آمدنی نیستند.
قبل از تأمین زندگی مردم و محبت به آنان، توقعی نداشته باشید. کلوا و اشکروا
اسلام، زندگی همراه با صفا و محبت را می‏خواهد.
نظام حکومتی اسلام، بر مبنای محبت و اتصال به مردم است.
رابطه رهبر و مردم، بر پایه انس و محبت است.
تبلیغ و تربیت باید همراه با عاطفه و محبت باشد.
ایجاد محبت و پیوند ین مومنین، پرتوی از عزت و حکمت خداوند است.