تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

رمضان (2)

آیات :
اهمیت رمضان‏
شهر رمضان الذی أنزل فیه القرءان هدی الناس و بینت من الهدی و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا أو علی سفر فعده من أیام أخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر و لتکملوا العده و لتکبرو الله علی ما هدات‏م و لعلکم تشکرون(810)؛ (روزه، در چند روز معدود) ماه رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‏های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که سپاسگزاری کنید!
نزول قرآن در ماه رمضان‏
انا أنزلنه فی لیل القدر(811)؛ ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم!
دعا در ماه رمضان‏
و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب أجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی لعلکم یرشدون(812)؛ و هنگامی که بندگان من، از تو درباره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‏خواند، پاسخ می‏گویم! باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!
محاسبه ایام‏
ان عده الشهور عند الله اثنا عشر شهرا فی کتب الله یوم خلق السموت و الارض منها أربعه حرم ذلک الدین القیم فلا تظلموا فیهن أنفسکم و قتلوا المشرکین کافه کما یقتلونکم کافه و اعملوا أن الله مع المتقین(813)؛ تعداد ماه‏ها نزد خداوند در کتاب الهی، از آن روز آسمانها و زمین را آفریده، دوازده ما است؛ که چهار ماه از آن، ماه حرام است؛ (و جنگ در آن ممنوع می‏باشد.) این، آیین ثابت و پابرجا (ی الهی) است! بنابراین، در این ماه‏ها به خود ستم نکنید (و از هرگونه خونریزی بپرهیزید)! و (به هنگام نبرد) با مشرکان، دسته جمعی پیکار کنید، همان گونه که آنها دسته جمعی با شما پیکار می‏کنند؛ و بدانید خداوند با پرهیزگاران است!
دستور به تسبیح خدا در هنگام صبح و شام‏
فخرج علی قومه من المحراب فأوحی الیهم أن سبحوا بکره و عشیا(814)؛ او از محراب عبادتش به سوی مردم بیرون آمد؛ و با اشاره به آنها گفت: به شکرانه این موهبت صبح و شام خدا را تسبیح گویید! برتری دعای صبحگاهی‏
ولا تطرد الذین یدعون ربهم بالغدوه و العشی یریدون وجهه ما علیک من حسابهم من شی‏ء و ما من حسابک علیهم من شی‏ء فتطردهم فتکون من الظلمین(815)؛ و کسانی را که صبح و شام خدا را می‏خوانند، و جز ذات پاک او نظری ندارند، از خود دور مکن! نه چیزی از حساب آنها بر توست، و نه چیزی از حساب تو بر آنها! اگر آنها را طرد کنی، از ستمگران خواهی بود!
روایات :
آمرزش گناهان در رمضان‏
انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب(816)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): رمضان، بدین سبب رمضان نامیده شده است که گناهان را از بین می‏برد.
گشایش درهای آسمان در رمضان‏
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ان أبواب السماء تفتح فی أول لیله من شهر رمضان و لا تغلق الی آخر لیله منه(817)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): در نخستین شب ماه رمضان، درهای آسمان گشوده می‏شود و تا آخرین شب آن بسته نمی‏شود.
ارزش ماه رمضان‏
عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) [انه قال‏]: و قد دنا رمضان لو یعلم العبد ما فی رمضان یود أن یکون رمضان السنه(818)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو می‏کند که سراسر سال، رمضان باشد.
بسته شدن درهای جهنم در ماه رمضان‏
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): اذا استهل رمضان غلقت أبواب النار و فتحت أبواب الجنه و صفدت الشیاطین(819)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): چون هلال ماه رمضان پدید آید، درهای دوزخ بسته می‏شود و درهای بهشت باز و شیاطین به زنجیر کشیده می‏شوند.
فضایل ماه رمضان‏
عن علی (صلی الله علیه و آله و سلم) قال: ان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) خطبنا ذات یوم فقال أیها الناس انه قد أقبل الیکم شهر الله بالبرکه و الرحمه و المغفره شهر هو عند الله أفضل الشهور و أیامه أفضل الایام و لیالیه أفضل اللیالی و ساعاته أفضل الساعات هو شهر دعیتم فیه الی ضیافه الله و جعلتم فیه من أهل کرامه الله أنفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عباده و عملکم فیه مقبول و دعاوکم فیه مستجاب(820)؛ امام علی (علیه السلام): روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ما خطبه‏ای خواند و فرمود، ای مردم! همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شب‏هایش برترین شب‏ها و ساعت‏هایش برترین ساعات. در این ماه شما به میهمانی خدا دعوت شده‏اید و در زمره بهره‏مندان از کرامت خداوند قرار گرفته‏اید. در این ماه نفس‏های شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت می‏رسد... من برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا! برترین کارها در این ماه چیست؟ پیامبر فرمود: ای اباالحسن! برترین کارها در این ماه، دوری کردن از حرام‏های خداوند سبحان است.
شب قدر در ماه رمضان‏
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): لما حضر شهر رمضان و ذلک فی ثلاث بقین من شعبان قال لبلال ناد فی الناس فجمع الناس ثم صعد المنبر فحمد الله و أثنی علیه ثم قال أیها الناس ان هذا الشهر قد خصکم الله به و حضرکم و هو سید الشهور لیله فیه خیر من ألف شهر تغلق فیه أبواب النار و تفتح فیه أبواب الجنان فمن أدرکه و لم یغفر له فأبعده الله(821)؛ امام باقر (علیه السلام): رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سه روز مانده از ماه شعبان، به بلال دستور می‏داد مردم را خبر کند. پس مردم را جمع می‏کرد و بر منبر می‏رفت و حمد و ثنای خدا می‏گفت و می‏فرمود: ای مردم! همانا این ماه به شما روی آورده و آن سرور همه ماه‏هاست. در آن شبی وجود دارد که از هزار ماه بهتر است. در این ماه درهای دوزخ بسته و درهای بهشت گشوده شود. هر که این ماه را درک کند و آمرزیده نشود خداوند او را از رحمت خود دور گرداند.
تعیین مقدرات در شب قدر
عن المسمعی أنه سمع أبا عبدالله (علیه السلام) یوصی ولده اذا دخل شهر رمضان: فاجهدوا أنفسکم فان فیه تقسم الارزاق، و تکتب الاجال، و فیه یکتب وفد الله الذین یفدون الیه، و فیه لیله العمل فیها خیر من العمل فی ألف شهر(822)؛ امام صادق (علیه السلام) - از سفارش‏های آن حضرت به فرزندش در هنگام حلول ماه رمضان - جان‏های خود را به تلاش و کوشش وا دارید؛ زیرا در این ماه روزی‏ها قسمت و اجل‏ها نوشته می‏شود و در آن نام‏های میهمانان خدا که بر او وارد می‏شوند، نوشته می‏گردد. در این ماه شبی هست که عمل در آن از عمل هزار ماه بهتر است.
رحمت خدا و آمرزش در ماه رمضان‏
من أدراک شهر رمضان فلم یغفر له فأبعده الله(823)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هر که ماه رمضان را دریابد و آمرزیده نشود، خداوند او را از رحمت خود دور گرداند.
اهمیت آمرزش در ماه رمضان‏
فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم(824)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) - در خطبه‏اش به هنگام فرا رسیدن ماه رمضان - بدبخت کسی که در این ماه بزرگ از آمرزش خداوند محورم بماند.
رمضان بهترین ماه برای آموزش‏
فمن لم یغفر له فی شهر رمضان ففی أی شهر یغفر له(825)؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): کسی که در رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه آمرزیده خواهد شد؟
آمرزش در رمضان و عرفات‏
عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الا أن یشهد عرفه(826)؛ امام صادق (علیه السلام). کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد مگر آن که در عرفات حاضر شود.
داستانها :
استفاده از فرصت در ماه رمضان‏
مرحوم شیخ عباس قمی (رحمه الله) در شرح حال آقا سید صدرالدین عاملی اصفهانی می‏نویسد: و این سید جلیل، بکاء و کثیر المناجات بود. نقل شده که شبی از شبهای ماه رمضان داخل حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) شد، بعد از زیارت، نشست پشت سر مقدس و شروع کرد به خواندن دعای ابوحمزه همین که شروع کرد به کلمه الهی لا تؤدبنی بعقوبتک گریه او را گرفت و پیوسته این کلمه را مکرر کرد و گریه کرد تا غش کرد و او را از حرم مطهر بیرون آوردند(827).
بهترین اعمال‏
حضرت علی (علیه السلام) در پایان خطبه شعبانیه از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال نمود که بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست؟ حضرت فرمود: بهترین اعمال دوری از معاصی خدای بزرگ است. آن‏گاه حضرت گریه کرد. علی (علیه السلام) پرسید چرا گریه می‏کنید؟! فرمودند، یا علی! گویا می‏بینم که در حال نماز ضربتی بر فرق مبارک تو می‏زنند و محاسن تو را با خون سرت خظاب می‏کنند. علی (علیه السلام) پرسید: آن‏گاه آیا دین من در سلامت است؟ فرمودند: آری، هر که تو را بکشد مرا کشته است و هر که تو را دشمن بدارد مرا دشمن بدارد مرا دشمن داشته، زیرا که تو از من هستی!
رعایت احوال روزه‏داران در ماه رمضان‏
اوائل که کاشان بودم، ماه مبارک بعد از افطار سخنرانی داشتم. یک شب خیلی گرم صحبت بودم و جلسه داغ داغ بودذ و کمی طول کشیده بود، یک نفر بلند شد و گفت: آقای قرائتی! مثل اینکه امروز بعداز ظهر خوب استراحت کرده‏ای و افطار هم دعوت داشته‏ای و خوب خورده‏ای، من امروز سر کار بوده‏ام و خیلی خسته‏ام و افطاری هم آش ترش خورده‏ام، بس است، چقدر صحبت می‏کنی(828)!
ماه رمضان و قرآن‏
سید محمد باقر گلپایگانی فرزند مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمه الله) که از مراجع عظام تقلید بودند قرآن هایی که به پدر هدیه می‏شد، مقید بودند آنها را بخوانند. پس از یک دوره تلاوت به دارالقرآن هدیه می‏کردند و می‏فرمودند: زکات قرآن به این است که خوانده شود، زیرا در قیامت، قرآن از ما بازخواست می‏کند. قرآن‏هایی که توسط آقا قرائت شده، در دارالقرآن ثبت گردیده است. ایشان از 60 سال پیش می‏فرمود من هر روز صبح که قرآن می‏خوانم، یکی از آیات را در نظر می‏گیرم و ردباره آن تا شب فکر می‏کنم تا ببینم چه پیامهای آموزنده در آن می‏باشد. ایشان در ماه مبارک رمضان 7 - 8 دور قرآن را ختم می‏کردند(829).
اشعار :
دعای سحر
آنچه یک پیرزن کند به سحر - نکند صد هزار تیر و تبر (سنایی)
روزه اعضای بدن در رمضان‏
ماه رمضان آمد آن بند دهان آمد - زد بر دهن بسته تا لذت لب بیند (مولوی)
روزه دهان‏
به سوزنی که دهان‏ها بدوخت در رمضان - بیا بنوز دهانم که سیرم از گفتار (مولوی)
رمضان کوتاه است!
غنیمت‏دار رمضان را چو عیدت روی ننموده است. (مولوی)
رمضان و نزدیکی با خدا
ماه رمضان آمد ای یار قمر سیما - بربند سر سفره، بگشای ره بالا
نکات :
رمضان از ماده رمض به معنای سوزاندن است. البته سوزاندنی که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد. وجه تسمیه این ماه از آن روست که در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده می‏شود.
ماه رمضان، ماه نزول قرآن می‏باشد و تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است.
در تفسیر برهان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: تمام کتاب‏های آسمانی، در ماه رمضان نازل شده‏اند. ماه رمضان، بهترین ماه خدا است.
در رمضان، مؤمنان با کارت یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام به میهمانی خداوند دعوت شده‏اند، و این میهمانی ویژگی‏هایی دارد:
میزبان، خداوند است میهمانان را شخصا دعوت کرده است.
وسیله پذیرایی، شب قدر، نزول قرآن، فرود آمدن فرشتگان، استجابت دعا، لطافت روح، و دوری از دوزخ است.
زمان پذیرایی، ماه رمضان است که به گفته روایات، اول آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است.
چگونگی پذیرایی، شب قدر به گونه‏ای است که در آن نیاز یک سال میهمانان تأمین می‏شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزین می‏گردد.
غذای این ماه، غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است، نه غذای جسم. لطف غذای این مهمانی، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه آن در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه‏های دیگر است.
این میهمانی هیچ سنخیتی با میهمانی‏های دنیوی ندارد. خداوند عالم و غنی و خالق و باقی و عزیز و جلیل، میزبان انسان‏های جاهل و فقیر و فانی و مخلوق و ذلیل می‏شود و می‏گوید: من دعایتان را مستجاب می‏کنم و برای هر نفسی که در ماه رمضان می‏کشید، پاداش تسبیحی عطا می‏کنم. (خطبه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، در جمعه آخر ماه شعبان.)
شرط حضور در این مهمانی، فقط تحمل گرسنگی نیست. در حدیث آمده است: آن کس که از اطاعت رهبران آسمانی، سرباز زند و یا در مسائل خانوادگی و شخصی با همسر خود بدرفتار و نامهربان باشد و یا از تأمین خواسته‏های مشروع او خودداری کند و یا والدین از او ناراضی باشند، روزه او قبول نیست و شرایط این ضیافت را به جای نیاورده است.
روزه گرچه فوائد و منافع طبی از قبیل دفع و برطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگی را دارد، اما سحرخیزی و لطافت روح و استجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگری است و محروم واقعی است که از این همه خیر و برکت محروم باشد.