تربیت
Tarbiat.Org

گنجینه معارف جلد 2
محمد رحمتی شهرضا

مقدمه مولف‏

بسم الله الرحمن الرحیم
الذین یبلغون رسلت الله و یخشونه، و لایخشون أحد الا الله و کفی بالله حسیبا.
سوره الاحزاب‏
(پیامبران پیشین) کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‏کردند و (تنها) از او می‏ترسیدند و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (پاداش اعمال آنها) است!
سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است که نعمات لا تعد و لا تعصی را به انسان ظلوم کفار ارزانی فرمود(1). و سلام و درود بر پیامبر رحمت و مهربانی(2) و ائمه اطهار که کشتی نجات بوده و مودت به آنان اجر رسالت نبی مکرم اسلام خواهد بود(3).
چگونه خداوند منان را سپاس گوییم که بندگانش منت نهاده و معارف بلند آسمانی و انسانی(4) خویش را توسط انبیاء و اولیاء بزرگوار خویش بر انسان نازل فرمود که اگر چنین نبود، ظلمت جهل بر نوع بشر حاکم بود و معلوم نبود کلاف سردرگم نادانی، گل سرسبد مخلوقات این عالم رابه کجا می‏برد.
مرحوم استاد محمدی اشتهاردی (رحمه الله) می‏فرمودند: نامه‏ای از یکی از کشورها به دستم رسید که در آن خطاب به اهل قلم که حوزه معارف اسلامی کار می‏کردند، نوشته شده بود، شما جنایتکارترین افراد بشر هستید، چرا که با داشتن این همه معارف بلند انسانی، ما را از آن محروم نموده‏اید. آری براستی افتخار ماست که قرآن کریم، معجزه رهبر آسمانی ما، برای همیشه معجزه خواهد ماند و راه نجات بشریت امروز نیز در عمل به همین دستورات انسان‏ساز است.
ما نیز با عنایت خداوند متعال و بضاعت کمتر از اندک خویش، قطره‏ای از این دریای بی‏کران معارف آسمانی را در این مجموعه گرد آوردیم و از آنجا که در برابر آنچه بشر برای خود گرد آورده هر آیه و روایت از این کتاب که از منبع لایزال علم الهی سرچشمه گرفته است، برای خود دریایی است، نام آن را بالاشاره و الکنایه گنجینه معارف نهادیم.
بنای کار همچون سابق، بر آن بود که صد و ده موضوع به نام نامی امیرالمؤمنین علی علیه السلام انتخاب شده و از قرآن کریم، هفت آیه مرتبط، از لسان ائمه معصومین (علیهم السلام) ده روایت، و از تجارب اندیشمندان و گذشتگان، 5 داستان و حکایت، 3 شعر و نکاتی آورده شود. ترجمه آیات از ترجمه شیوا، دقیق و رسای آیت الله العظمی مکارم شیرازی، استفاده شده و نکات نیز از تفاسیر گرانقدر المیزان، نمونه، نور و... آورده شده است. در پایان نیز صد و ده مسئله شرعی به انضمام مسائل شرعی مبتلی به همچون عقد نکاح، و احکام میت و صد و ده نکته پیرامون امام زمان (علیه السلام) نیز آوردیم. در این مجموعه ده مجلس عاشورایی و چهل حدیث عاشورایی نیز اضافه شده است.
به امید آن روزی که نه تنها در مجامع تبلیغی، حتی در جلسات خانوادگی نیز آیات الهی، روایات معصومین (علیهم السلام)، داستانها و حکایات عبرت‏آموز، شعر و ... جای گفتارهای بیهوده و خدایی ناکرده، غیبت و ... را بگیرد.
بضاعت مزجاه علمی حقیر از سویی و گستردگی کار از سویی دیگر، باعث شده ناخواسته اشکالاتی در این مجموعه موجود باشد که با تذکر دوستان اهل فن، رفع خواهد شد. آنچه لازم به ذکر است، آن است که بنای ما در این مجموعه با توان اندک خویش، ارائه مجموعه‏ای است که برای عموم مردم و خصوصا طلاب و مبلغین جوان راهگشا باشد. سلیقه و هنر استفاده بجا و درست از این مطالب امری مهم است که بر دوش آنان است.
آنچه از دست ما بر می‏آمد، استفاده از منابع متقن و مستدلی است که با تحریف و خرافات آلوده نشده باشد. از ارجاعات این مجموعه و مجموعه قبل این مسئله به آسانی فهیمده می‏شود که در رأس عملکرد حقیر، استفاده از منابعی است که بتوان از آنها به عنوان یک منبع علمی دقیق و بی‏شک و شبهه به آن استدلال نمود. هر چند گسترش این معنا و ارائه مجموعه‏هایی با دقت بالاتر در نوع استفاده از مطالب امری است که هنوز بسیار جای کار داشته و همت بلند اهل تحقیق و نویسندگان و صاحب نظران را می‏طلبد که هیچ وقت ادعای آن را نداشته که این مجموعه، بهترین انتخاب‏ها را بر داشته و از این بهتر نمی‏شد! خیر، آنچه از دست حقیر برآمد، همین بوده است.
خدا را بی‏شمار سپاسگزارم که به من توفیق عظیم عنایت فرمود که چند وقتی از عمر ناقابل خویش را در سایه سار این معارف بلند الهی سپری نمودم و از او عاجزانه می‏خواهم که این نعمت را از من سلب ننماید و مرا به آنچه مورد رضا و نظر اوست رهنمون بوده و در روز و انفسای قیامت، عفو و رحمت بیکران خویش را نصیبم نماید.
در پایان از تمامی عزیزانی که در این مدت، معین حقیر بوده و ذره‏پروری نمودند، خصوصا مداح فاضل و با اخلاص خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام)، دایی بزرگوارم جناب حاج آقای علوی که در اشعار و روضه‏ها همراهیم کرده کمال تشکر را داشته و نیز از همسر مهربان و متدینم که بسیار کمکم نموده، سپاسگزارم.
این مجموعه را در دهه کرامت و در این اوقات که مقارن با صدای روح بخش اذان شده است، به روح پرفتوح آنکه عمری است ریزه‏خوار خوان کرم او هستیم، بانوی دو سرا، شفیعه محشر، حضرت فاطمه معصومه (علیهم السلام) و حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا (علیه السلام) تقدیم نموده و برای روح تمامی شهدای اسلام، علماء، ذوی الحقوق و گذشتگان طلب عفو و علو درجات را دارم.
27/8/86 مصادف با هفتم ذی القعده 1428 هجری قمری قم المقدسه؛ محمد رحمتی شهرضا