تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

سیره پیامبر در تقویت نظام دفاعی در آیه 60 سوره انفال می‏خوانیم:

و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم و ء اخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم و ما تنفقوا من شی‏ء فی سبیل الله یوف الیکم و انتم لا تظلمون
برای (آمادگی مقابله با) دشمنان، هر چه می‏توانید از نیرو و از اسبان سواری فراهم کنید تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نیز (دشمنانی) غیر از اینان، که شما آنان را نمی‏شناسید، ولی خداوند آنها را می‏شناسید، به وسیله آن بترسانید، و در راه خدا (و تقویت بنیه‏ی دفاعی اسلام) هر چه انفاق کنید، پاداش کامل آن به شما می‏رسد و به شما ستم نخواهد شد.
سیره پیامبر اسلام طبق این آیه روشن است و لذا همین که با خبر شد در یمن اسلحه جدیدی ساخته شده شخصی را برای تهیه آن به یمن فرستاد، یا برای آمادگی امت مسابقات اسب سواری و تیر اندازی به راه می‏انداخت و برای آن جایزه تعیین می‏کرد.
مسلمانان باید از هر جهت و هر چه در توان دارند بکار گیرند و همچنین دولت اسلامی باید حداکثر توان خود را در تأمین بودجه و تجهیزات برای دفاع از خود و ترساندن دشمنان خدا و خود بکار گیرد. مسلمانان باید دوره‏های رزمی را دیده باشند و پیشرفته‏ترین امکانات را برای خود تهیه کنند و تمام توان سیاسی، نظامی، تبلیغی و تدارکاتی را برای ایجاد رعب و ترس در دل بدخواهان داشته باشند تا آنجا که در حدیث می‏خوانیم موی سر و صورت خود را رنگ بزنید تا دشمن نگوید ارتش اسلام پیر هستند.
آری همه جا گفتگو و مذاکره کار ساز و مفید نیست. برای ارهاب دشمنان حتی آموزش نظامی برای زنان کار ساز است. تجهیزات و آمادگی مقابله با دشمن باید در حدی باشد که دشمن جرأت حمله نداشته باشد.
وحدت و یکپارچگی هم نوعی قدرت است که باید فراهم آورد. زیرا با وجود تفرقه، نه مسلمانان قدرت دارند و نه دشمن ترس به خود راه می‏دهد.
در نگاه اسلام همه مسلمانان سرباز بوده و بسیج مردمی ضروری است.
برای ترساندن دشمن هم نیرو لازم است من قوه و هم تجهیزات. من رباط الخیل
باید بدانیم همه دشمنان ما شناخته شده نیستند و برخی همچون آتش زیر خاکستر منتظر فرصتی هستید چنانکه خداوند می‏فرماید: لا تعلمونهم الله یعلمهم بنابراین تنها برای دشمنان شناخته شده برنامه ریزی نکنیم، بلکه برای مقابله با دشمنان ناشناخته آینده نیز پیش بینی کنیم.
پشتیبانی‏های مالی را در جبهه دست کم نگیریم، نه تنها پشتیبانی آبرویی اطلاعاتی، فرهنگی، تبلیغی و... لازم است. چنان که آیه و ما تنفقوا من شی‏ء مطلق بوده و شامل همه موارد می‏شود.
نا گفته پیداست که باید تمام این آمادگی‏ها و انفاق‏ها و تلاش‏ها در راه خدا باشد فی سبیل الله نه برای خودنمایی، ریاکاری، فشار دولت یا ملاحظات اجتماعی.
در پایان آیه 60 سوره انفال می‏خوانیم: فایده این کمک‏های همه جانبه و بسیج مردمی و آمادگی رزمی و تجهیزات کامل و حمایت‏های حکومتی به خود شما می‏رسد و به شما ستم نخواهد شد. یوف الیکم و انتم لا تظلمون زیرا در سایه قدرت و عزت و استقلال وضع اقتصادی خودتان بهبود خواهد یافت.