تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

حقوق برادری

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مسلمان بر برادر مسلمانش سی حق دارد که هر یک باید آن حقوق را ادا کنند، از جمله:
1 - عفو و مهربانی به او. 2 - پنهان کردن اسرار او. 3 - جبران اشتباهات او. 4 - قبول عذر او. 5 - دفاع در برابر بدخواهان او. 6 - خیر خواهی نسبت به او. 7 - عمل به وعده‏هایی که به او داده. 8 - عیادت به هنگام بیماری او. 9 - تشییع جنازه او. 10 - پذیرفتن دعوت و هدیه‏ی او. 11 - جزا دادن به هدایای او. 12 - تشکر از خدمات او. 13 - کوشش در یاری رسانی به او. 14 - حفظ ناموس او. 15 - برآوردن حاجت او. 16 - واسطه گری برای حل مشکلاتش. 17 - سلامش را پاسخ دهد. 18 - به سخن و گفته‏ی او احترام گذارد. 19 - هدیه‏ی او را خوب تهیه کند. 20 - سوگندش را بپذیرد. 21 - دوست او را دوست بدارد. 22 - او را در حوادث تنها نگذارد. 23 - هر چه را برای خود می‏خواهد برای او نیز بخواهد و...(225)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از تلاوت آیه انما المؤمنون اخوه فرمود: خون مسلمانان با هم برابر است و اگر یکی از آنان به کسی پناه یا آمان داد، دیگران باید به آن تعهد پایبند باشند و همه در برابر دشمن مشترک، بسیج شوند. و هم ید علی من سواهم(226)