تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

همسرداری پیامبر

با اینکه اکثر همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) زنانی سالمند، یتیم دار، بیوه و دارای اخلاق متفاوت بودند اما همان گونه که قرآن سفارش کرده است: عاشرو هن بالمعروف(158) معاشرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با آنان به نیکی و خوبی بود و گاه بیگاه که بعضی از آنان بد رفتاری می‏کردند و حتی اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از رفتار آنان ناراحت شده، می‏گفتند: یا رسول‏الله (صلی الله علیه و آله و سلم)! او را رها کنید، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرمود: ناراحتی و بدرفتاری زنان را باید در کنار نقاط مثبت و کمالات آنان حساب کرد و نباید انسان به خاطر ناراحتی همسر خود را رها کند.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به خاطر وفاداری به همسرش خدیجه حتی بعد از مرگ او به زنانی که با خدیجه دوست بودند احترام خاصی می‏گذاشت و می‏فرمود: من نسبت به خانواده‏ام از همه بهتر رفتار می‏کنم. (159)
آن حضرت با همسرانش چنان به عدالت رفتار می‏کرد که حتی در ایامی که بیماریش شدت گرفته بود، بستر او را هر شبی در اتاق یکی از آنان قرار می‏دادند.
عایشه می‏گوید: گاه و بی گاه پیامبر خدیجه را به خوبی یاد می‏کرد. به او می‏گفتم: خدا بهتر از او را به داده است، او پیر زنی بیش نبود. پیامبر می‏فرمود: به خدا سوگند چنین نیست. هیچ کس خدیجه نمی‏شود، وقتی که همه کافر بودند او به تنهای به من ایمان آورد و مرا یاری کرد. نسل من از خدیجه است.
گاهی پیامبر گوسفندی ذبح می‏کرد و گوشت آن را برای دوستان خدیجه می‏فرستاد و اینگونه یادش را گرامی می‏داشت.
خدیجه زنی بود که خود پیشهاد ازدواج با پیامبر را داد و سنگینی مهریه را از دوش پیامبر بر داشت و به سایر خواستگاران خود جواب رد داد.
ناگفته پیداست که همه همسران پیامبر در یک سطح نبودند. زیرا خداوند به بعضی از آنان می‏گوید: از گناه خود توبه کنید که به نفع شماست. ان تتوبا پس معلوم می‏شود بعضی از آنها لغزش هایی داشتند، چنانکه در جای دیگر می‏فرماید: خداوند برای خوبان از شما اجر بزرگ قرار داده است: اعد للمحسناک منکن اجراً عظیما پس تمام زنان آن حضرت نیکوکار نبودند.