تربیت
Tarbiat.Org

سیره پیامبر اکرم
حاج شیخ محسن قرائتی

نیاز به الگو

یکی از بهترین شیوه‏های تربیت، معرفی الگوهای موفق است.
الگو به کلیات و تئوری‏ها، روح و حیات می‏بخشد.
الگوی خوب، مردم را از رفتن به سراغ الگوهای بد باز می‏دارد.
الگوی خوب، دعوت و تبلیغ عملی است.
دلیل و فلسفه مجالس عزاداری امامان معصوم به خصوص امام حسین (علیه السلام) آن است که پرچم الگوهای ایمان و استقامت در تاریخ برفراز باشد.
خداوند بارها به پیامبرش دستور داده، نمونه‏های برجسته انسانیت را به مردم معرفی کند تا این الگوها به فراموشی سپرده نشود. در یک آیه می‏فرماید: واذکر فی الکتاب ابراهیم یاد ابراهیم را زنده بدار و در آیه‏ای دیگر می‏فرماید: واذکر فی الکتاب مریم، یاد مریم را زنده بدار.
آری، دیدن الگو، مطالب تصوری و ذهنی و شاید محال را به صورت عینی مجسم می‏کند.
قرآن درباره الگو بودن پیامبر اسلام می‏فرماید:
لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیرا همانا برای شما در (سیره) رسول خدا، الگو و سرمشقی نیکوست، (البته) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد می‏کنند.
گرچه این آیه در میان جنگ احزاب است، اما الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد، بلکه آن حضرت در همه زمینه‏ها بهترین الگو است، به چند نکته توجه کنید:
1 - آیه با کلمه لقد شروع می‏شود که هم حرف لام به معنای قطعاً است و هم حرف قد. یعنی قطعاً و حتماً پیامبر برای شما الگوست و در الگو بودن او شک نکنید.
2 - کلمه کان به معنای ثبوت و دوام است. یعنی الگو بودن پیامبر در همه عصرها و برای همه نسل هاست.
3 - به جای آنکه بگوید: رسول الله اسوه است، می‏فرماید: در رسول الله اسوه است فی رسول الله اسوه حسنه یعنی شما نمی‏توانید مانند رسول خدا باشید، ولی می‏توانید در لابلای رفتار و گفتار و اخلاق او، برای خود الگویی بیابید.
4 - واژه اسوه در مورد تأسی و پیروی از دیگران در کارهای خوب به کار می‏رود. در قرآن، این کلمه، درباره دو پیامبر عظیم الشأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم (علیه السلام) و دیگری درباره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) جالب آن که اسوه بودن حضرت ابراهیم در برائت از شرک و مشرکان است ولی الگو و اسوه بودن پیامبر در همه امور است:
در مهربانی با زیردستان، گشاده‏رویی با مردم، مشورت کردن، اخلاص، ساده زیستی، تشویق به کسب علم، عبادت، استقامت، در گفتار و عمل، مبارزه با ظلم و ستم، نظم و انضباط و نظافت و بوی خوش، مساوات، همسرداری، محبت به کودکان و...
چنانکه نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، مزاح کردن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: در هنگامه نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار می‏دادیم و آن حضرت از همه ما به دشمن نزدیک‏تر بود. اتقینا برسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فلم یکن منا اقرب الی العدو منه(1)
و ادامه آیه می‏فرماید: کسانی می‏توانند پیامبر را الگوی خود قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخره