تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آثار و پیامدهای سخاوت‏

1- آثار مثبت سخاوت در زندگی فردی و اجتماعی انسان که با تجربه ثابت شده و یا در احادیث اسلامی به آن اشاره گردیده است، بسیار زیاد است، به عنوان نمونه:
از روایات متعدّدی استفاده می‏شود و تجربیات روزانه نیز آن را تأیید می‏کند که سخاوت محبّت دوست و دشمن را جلب می‏کند، بر عدد دوستان می‏افزاید و از دشمنان می‏کاهد.
2- سخاوت پوششی برای عیوب انسان‏هاست و به این ترتیب، آبروی انسان را حفظ می‏کند.
3- سخاوت در عین این که ثمره درخت عقل است، بر عقل و خِرد انسان می‏افزاید. عقل می‏گوید: دلیلی ندارد که انسان با زحمت زیاد اموال فراوانی تهیّه کند و آن را برای بازماندگان بگذارد و خودش به وسیله آن، جلب ثواب و کسب آبرو نکند.
از سوی دیگر سخاوت، گروهی از اندیشمندان را گرد انسان جمع می‏کند و آنها می‏توانند بر فکر و عقل و دانش او بیفزایند.
4- سخاوت فاصله طبقاتی جامعه را کم می‏کند و از این طریق ناهنجاریهای ناشی از فاصله طبقاتی را از بین می‏برد و یا کاهش می‏دهد. آتش کینه‏های محرومان را خاموش می‏کند و حسّ انتقام‏جویی را در آنان تضعیف می‏نماید و از این طریق پیوندهای اجتماعی را محکم می‏سازد.
5- سخاوت مدافعان انسان را زیاد می‏کند و آبروی او را محفوظ می‏دارد و دشمنان و بدخواهان را عقب می‏راند؛ امیرمؤمنان علیه السّلام در این‏باره می‏فرمایند: الجود حارس الأعراض؛ جود و بخشش آبروی انسان را حفظ می‏کند.(678)
6- جود و سخاوت آثار معنوی فوق‏العاده‏ای نیز دارد؛ به همین دلیل از صفات انبیا شمرده شده و همان‏گونه که در روایات گذشته خواندیم، شعاع نور یقین است؛ حتّی اگر این فضیلت در افراد بی‏ایمان باشد، به حال آنها مفید و سودمند است.
در حدیثی آمده است که خداوند متعال به حضرت موسی علیه السّلام وحی نمود: لاتقتل السّامریّ فانّه سخیّ؛ سامری را به قتل مرسان، زیرا او مرد سخاوتمندی است.(679)
درست است که سامری، منشأ فساد عظیمی در بنی‏اسرائیل شد و آیین بت‏پرستی را در میان آنها پایه نهاد و در انتها نیز زندگی را با خفّت و ذلّت و حقارت گذراند که شاید مرگ بر آن زندگی، ترجیح داشت؛ ولی با این همه به حضرت موسی علیه السّلام وحی رسید که خون او را به خاطر سخاوتش نریزد.
از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است که به فرزند حاتم طائی به نام عُدی فرمود: دفع عن أبیک العذاب الشّدید لسخاء نفسه؛ عذاب شدید از پدرت به خاطر سخاوتش برداشته شد.(680)
در ذیل همین حدیث، آمده است که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم دستور داد، گروهی از جنایتکاران یکی از جنگها را به قتل برسانند، ولی یکی از آنها را استثنا کرد. آن مرد تعجّب کرد و گفت: با این که گناه ما یکی است، چرا مرا از میان آن جمعیت جدا کردی؟ حضرت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند به من وحی فرستاد که تو سخاوتمند قوم خود هستی و من نباید تو را به قتل برسانم.
آن مرد با شنیدن این سخن ایمان آورد و شهادتین بر زبان جاری کرد؛ آری! سخاوت آن مرد، او را به بهشت رسانید.
از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است: شخص سخی را اهل آسمانها دوست دارند و اهل زمین هم دوست دارند... در حالی که بخیل را اهل آسمان و زمین دشمن دارند.(681)