تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

نتیجه‏

آنچه از آیات و روایات فوق حاصل می‏شود، این است که: اسلام اهتمام فوق‏العاده به مسئله پرهیزکاری در برابر شهوت شکم و بی‏بندوباری جنسی دارد تا جایی که آن را نشانه شخصیّت، غیرت، ایمان و پیروی از مکتب اهلبیت علیهم السّلام معرفی می‏کند. تاریخ نیز سرچشمه بسیاری از گرفتاری‏های انسان را از همین دو امر (شهوت شکم و شهوت جنسی) می‏داند؛ زیرا شهوتِ شکم، به انسان اجازه تفکر مشروع را نمی‏دهد تا به وسیله آن، حقوق انسان‏ها را رعایت کند و در مسیر عدالت گام بردارد. به همین علت، انسان را به ارتکاب انواع گناهان وامی‏دارد.
علاوه بر اینها، شهوت شکم، سرچشمه بسیاری از بیماری‏های جسمانی و اخلاقی است تا آنجا که گاهی، شکم به بت خطرناکی مبدّل شده و انسان را به پرستش و اطاعت خویش در همه زمینه‏ها وادار می‏سازد.
پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نیز، در این رابطه، درباره مردم آخرالزمان فرموده است: یأتی علی النّاس زمان بطونهم آلهتهم و نسائهم قبلتهم و دنانیرهم دینهم، و شرفهم متاعهم، لایبغی من الایمان الّا اسمه و لا من الاسلام الّا رسمه و لا من القرآن الّا درسه، مساجدهم معمورة من البناء و قلوبهم خراب علی الهدی؛ زمانی بر مردم فرامی‏رسد که شکم‏های آنها بت‏های آنهاست و زن‏های آنها قبله آنهاست و دینارهایشان دینشان و شرفشان متاعشان است، در آن زمان از ایمان جز نامی و از اسلام جز رسمی و از قرآن، جز درسی باقی نمی‏ماند، مساجدشان از نظر ساختمان آباد و دل‏هایشان از نظر هدایت خراب است.
در ذیل این حدیث آمده است: خداوند در چنان شرایطی، آنان را به چهار بلا مبتلا می‏کند، جور سلطان و قحطی زمان و ظلم والیان و حاکمان.(518)
فرق میان ظلم و جور (که در بسیاری از روایات در برابر هم قرار گرفته‏اند) ممکن است از این جهت باشد که واژه جور، در اصل به معنی انحراف از مسیر حق است؛ بنابراین جور سلطان به انحرافات صاحبان سُلطه و فرمانروایان اطلاق می‏شود، در حالی که ظلم به معنی بی‏عدالتی است.
در حدیث دیگری از آن حضرت آمده است: ایّاک و ادمان الشّبع فانّه یهیّج الأسقام و یثیر العلل؛ از پرخوری بپرهیز که انواع بیماری‏ها را تحریک کرده، و سرچشمه مرض‏هاست.(519)
پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نیز فرموده است: هر کس از شرّ شکم و زبان و آلت جنسی خود در امان بماند، از همه بدی‏ها محفوظ مانده است.(520)