تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

2- آثار منفی جُبن و ترس در زندگی فردی و اجتماعی‏

این صفت رذیله آثار نامطلوب بسیار زیادی در سراسر زندگی انسانها دارد و به یقین یکی از عوامل قطعی شکست و زبونی و ذلّت است.
ملّت‏های بسیاری را در طول تاریخ می‏شناسیم که با داشتن عِدّه و عُدّه فراوان سالها گرفتار زبونی و اسارت بودند، ولی به محض اینکه رهبری شجاع و فرماندهی باشهامت پیدا کردند تمام توان آنها بسیج شد و به سرعت عقب‏ماندگی هود را جبران کردند و به اوج عزّت و عظمت رسیدند.
شجاعت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به هنگام هجرت و در میدان بدر و اُحد، و در میدان احزاب و در سایر غزوات یکی از مهمترین عوامل پیروزی و پیشرفت سریع اسلام بود.
به همین دلیل در احادیث اسلامی از امام علی علیه السّلام آمده است که فرمود: الشّجاعة عزّ حاضر و الجُبن ذلّ ظاهر؛ شجاعت عزّت حاضر است و جُبن ذلّت آشکار!
و در جای دیگر فرمود: الشّجاعة نصرة حاضرة و فضیلة ظاهرة؛ شجاعت یاری حاضر و فضیلت آشکار است.(360)
یکی دیگر از آثار منفی این رذیله اخلاقی این است که انسان را از کارهای بزرگ بازمی‏دارد، زیرا کارهای بزرگ همیشه با مشکلات بزرگ رو به روست، و انسانهایی را می‏طلبد که بتوانند از سدّ مشکلات عبور کنند، و این کار از افراد ترسو ساخته نیست.
بنابراین چنین افرادی به فرض که در زندگی توفیقی نصیبشان شود ناچیز و محدود خواهد بود، و هرگز نمی‏توانند دست به کارهای مهمّ اجتماعی خواه جنبه انقلابی داشته باشد یا اصلاحی بزنند!
این مسئله تا آنجا پیش می‏رود که در اسلام از مشورت مدیران موفّق، جامعه در کارهای مهم با افراد جُبان و ترسو نهی شده است، چرا که آنها همیشه آیه یأس می‏خوانند و مدیران را از انجام کارهای مهم بازمی‏دارند!
امیرمؤمنان علی علیه السّلام به مالک‏اشتر دستور داد که افراد ترسو را در شورای خود نپذیرد، چرا که آنها سبب تضعیف او می‏شوند، لاتدخلنّ فی مشورتک... جباناً یضعّفک عن الأمور.(361)
و در جای دیگر آمده است: و یعظّم علیک ما لیس بعظیم؛ و موضوعات کوچک را در نظر تو بزرگ نشان می‏دهند.