تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم - فروع مسائل اخلاقی
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

تواضع و فروتنی در روایات اسلامی‏

در منابع شیعه و اهل سنّت احادیث فراوانی در مورد تواضع به چشم می‏خورد که بعضی درباره اهمّیّت تواضع است و بعضی درباره علامت و آثار متواضعان و یا ثمره تواضع و حد و آداب آن می‏باشد.
در اهمّیّت تواضع تعبیرات بسیار جالبی در روایات آمده:
1- در حدیثی از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می‏خوانیم: روزی فرمود: ما لی لا أری علیکم حلاوة العبادة؟! قالوا و ما حلاوة العبادة؟ قال التّواضع!؛ چه می‏شود که شیرینی عبادت را در شما نمی‏بینیم؟ عرض کردند: شیرینی عبادت چیست؟ فرمود: تواضع است!(67)
ناگفته پیداست حقیقت عبادت نهایت خضوع در برابر پروردگار است. کسی که شیرینی خضوع و تواضع در برابر خدا را دریابد در برابر خَلق خدا نیز متواضع است.
2- در حدیث دیگری از امیرمؤمنان علیه السّلام آمده است: علیک بالتّواضع فأنّه من أعظم العبادة؛ بر تو باد تواضع که از برتری عبادات است.(68)
3- از امام حسن عسکری علیه السّلام نقل شده است که فرمود: التّواضع نعمة لا یحسد علیها؛ تواضع نعمتی است که سبب حسادت دیگران نمی‏شود.(69)
معمولاً هر نعمتی نصیب انسان می‏شود مزاحمت‏های حسودان افزوده می‏گردد و گاه این حسادت چنان فضای زندگی را تنگ می‏کند که زندگی بر صاحب نعمت مشکل می‏شود، ولی تواضع از این قاعده کلّی مستثنی است، نعمتی است که حسادات حسودان را برنمی‏انگیزد.
این بحث دامنه‏دار را با حدیث دیگری از نبیّ اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم پایان می‏دهیم:
4- یباهی اللّه تعالی الملائکة بخمسة: بالمجاهدین، والفقراء، و الّذین یتواضعون للّه تعالی، والغنیّ الّذی یعطی الفقراء و لایمنّ علیهم، و رجل یبکی فی الخلوة من خشیة اللّه عزّوجلّ؛ خداوند به پنج دسته از انسانها به فرشتگان مباهات می‏کند: مجاهدان (راه خدا)، فقرا (و نیازمندانی که دین خود را به دنیا نمی‏فروشند) و آنها که به خاطر خدا تواضع می‏کنند و ثروتمندان که بی‏منّت به مستمندان کمک می‏نمایند و کسی که در خلوت از خوف خدا گریه می‏کند!.(70)
درباره ثمرات و آثار مثبت تواضع نیز روایات فراوانی از معصومین به ما رسیده است که چند حدیث پر معنی را در ذیل می‏آوریم:
در حدیثی از امام امیرالمؤمنین می‏خوانیم: ثمرة التّواضع المحبّة و ثمرة الکبر المسبّة!؛ میوه درخت تواضع محبّت است و میوه (شوم) تکبّر دُشنام و ناسزاگویی مردم است!(71)
در حدیث دیگری از همان حضرت آمده است: بخفض الجناح تنتظم الامور!؛ با تواضع و محبّت کارها نظم و سامان می‏یابد!.(72)
روشن است که نظم جامعه جز در سایه همکاری و همدلی حاصل نمی‏شود و همکاری و همدلی مردم در صورتی ممکن است که شخص مدیر نخواهد خود را بر آنها تحمیل کند و یا فخرفروشی کند و خود را برتر از دیگران قلمداد نماید، همیشه مدیرانی موفّق هستند که در عین قاطعیّت متواضع و پر محبّت باشند.
در حدیث دیگری از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می‏خوانیم: التّواضع لایزید العبد الّا رفعة فتواضعوا یرفعکم اللّه!؛ تواضع جز بزرگی بر انسان نمی‏افزاید پس تواضع کنید تا خداوند شما را بلند مقام سازد!.(73)
گاه چنین تصوّر می‏شود که تواضع انسان را کوچک می‏کند در حالی که این یک برداشت سطحی و نادرست است، همواره می‏بینیم افراد متواضع در جامعه مورد احترام و دارای عظمت و شخصیّت هستند و تواضع بر منزلت آنها می‏افزاید.
از احادیث اسلامی استفاده می‏شود که تواضع شرط قبولی عبادات و طاعات است، از جمله در حدیثی از امام صادق علیه السّلام آمده است: التّواضع أصل کلّ خیر نفیس و مرتبة رفیعة... و من تواضع للّه شرّفه اللّه علی کثیر من عباده... و لیس للّه عزّوجلّ عبادة یقبلها و یرضیها الّا و بابها التّواضع، و لایعرف ما فی معنی حقیقة التّواضع الّا المقرّبون المستقلّین بوحدانیّته، قال اللّه عزّوجلّ و عباد الرّحمن الّذین یمشون علی الأرض هوناً و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً...؛ تواضع ریشه هر کار نیک و باارزش است و مقام والایی است... و هر کس برای خدا تواضع کند خداوند او را بر بسیاری از بندگانش شرافت می‏بخشد... و هیچ عبادتی برای خدا مورد رضا و قبول نخواهد بود مگر اینکه باب آن تواضع است و حقیقت تواضع را جز مقرّبانی که مستقل در وحدانیّت خداوندند درک نمی‏کنند، خداوند عزّوجلّ می‏فرماید: بندگان خداوند رحمان کسانی هستند که در زمین با تواضع راه می‏روند و هنگامی که جاهلان آنها را (با سخنان نامناسب) خطاب کنند، به آنها سلام می‏گویند (و با بی‏اعتنایی می‏گذرند).(74)
این سخن را با حدیثی که از حضرت مسیح علیه السّلام نقل شده است پایان می‏دهیم. فرمود: بالتّواضع تعمر الحکمة لابالتّکبّر، کذلک فی السّهل ینبت الزّرع لا فی الجبل!؛ به وسیله تواضع، مزرعه علم و دانش آباد می‏شود نه با تکبّر، همان‏گونه که زراعت در زمین نرم و هموار می‏روید نه بر روی کوه!.(75)
کوتاه سخن اینکه: تواضع هم در زندگی علمی و فرهنگی انسان اثر می‏گذارد (چرا که افراد متکبّر به خاطر تکبّرشان از رسیدن به حق محجوبند) و هم در زندگی اجتماعی (چرا که افراد متواضع از محبوبیّت فوق‏العاده در اجتماع بهره می‏گیرند و همه مردم برای آنها احترام خاصّی قائلند) و هم در رابطه انسان با خدا موثّر است چرا که روح عبادت، تواضع و کلید قبولی آن فروتنی است.
در مورد نشانه‏های تواضع نیز روایات جالبی در منابع اسلامی وارد شده است، در حدیثی از امام علی بن ابی طالب علیه السّلام می‏خوانیم: ثلاث هنّ رأس التّواضع: أن یبدء بالسّلام من لقیه، و یرضی بالدّون من شرف المجلس، و یکره الرّیا و السّمعة؛ سه چیز است که سرآغاز تواضع است: نخست اینکه انسان هر کس را ببیند ابتدا به او سلام کند و در پایین مجلس بنشیند و تظاهر و ریا و سمعه را ناخوش دارد.(76)
در بعضی از روایات نشانه‏های دیگری نیز بر آن افزوده شده است، از جمله: ترک مراء و جدال یعنی انسان به خاطر برتری‏جویی با دیگری بحث نکند و دیگر عدم علاقه به اینکه مردم او را بستایند.(77)