تربیت
Tarbiat.Org

آمریکا و اسراییل دو روی یک سکه
مرکز غدیر‏‏‏

مقدمه:

ایالات متحده با داشتن حدود 6 میلیون یهودی، یکی از مراکز مهم جهان به شمار می‏رود که افراد این قوم را در دل خود جای داده است. این در حالی است که تنها نیم قرن پیشتر، این افراد شماری بسیار اندک را در آمریکا به خود اختصاص داده بودند. در فاصله سال‏های 1900 تا 1924 میلادی، حدود یک میلیون یهودی به آمریکا مهاجرت کردند.
مهمترین ویژگی اساسی که یهودیان را به جامعه آمریکا جذب می‏کرد، مسأله قدرت و توان تأثیرگذاری بر محیط جدید بود. این اقلیت قومی به تدریج رشته‏های اقتصادی و سیاسی اتصال خویش به اجتماع را تقویت کرد و با گذشت زمان، به واسطه ایجاد تفاوت‏های معنی‏دار اقتصادی و سیاسی، نوعی فرهنگ پنهان خرده شهروندی را به وجود آورد.
مهاجران یهودی در سرزمین آمریکا، پس از کسب عنوان شهروندی، در پی تحصیل متداول این امتیاز یعنی مشارکت مؤثر برآمدند و با بهره‏گیری از نقاط اتکایی همچون تضمین حقوق شهروندان، مشارکت خویش در امور عمومی را از سطح مشارکتی ساده به مشارکتی فعال و سپس مشارکتی مسلط تبدیل کرد.
این مسأله، به ویژه پس از شکل‏گیری دولت اسراییل و اعلان آن به عنوان سرزمین موعود، چهره‏ای جدی‏تر به ویژه در زمینه سیاست گذاری‏های خارجی ایالات متحده در قبال دولت اسراییل را به خود گرفت.