تربیت
Tarbiat.Org

مقامات العلیه (مختصر معراج السعاده نوشته ملا احمد نراقی)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

29- حزن‏

صفت بیست و نهم، حزن است که عبارتست از اندوه بسبب از دست رفتن مطلوبی یا فقدان محبوبی پس اگر آن مطلوب و محبوب از مبدأ اخروی باشد اندوه بر آن از صفات حسنه است و آنچه مذموم است اندوه بجهت فوت مطالب دنیویه است و آن نیز چون صفت اعتراض مترتب بر کراهت از مقدرات الهیه است و سبب این صفت شدت رغبت بمشتهیات طبع و خواهشهای نفس است. و توقع بقا در متعلقات عالم فناء است، و این صفت دل را می‏میراند و آدمی را از طاعت و عبادت باز می‏دارد.
و علاج آن آن است که متذکر شود هر چه در عالم کون و فساد است همه در معرض فنا و زوالند و هیچ چیز در این سراچه بی‏اعتبار نیست که قابل دوام باشد، چون این مرحله را به دیده بصیرت طی کرد، دلبستگی او به اسباب دنیویه کم شود و حسرت او بر گذشته زایل می‏گردد. حضرت سید اوصیاء علیه صلوات الله می‏فرماید که علی را با زینت دنیا چه کار و چگونه شاد می‏شوم به لذتی که فانی می‏شود و نعیمی که باقی نمی‏ماند.
نه لایق بود عیش با دلبری - که هر بامدادش بود شوهری‏
پس سزاوار عاقل آن است که به آنچه هست خود را راضی کند و غم گذشته را نخورد، به آنچه از جانب حق‏تعالی می‏رسد از نعمت و رخاء و محنت و بلا خشنود باشد، و دل به این عاریت سرا نبندد، چنانچه از سقراط حکیم نقل شده که گفته من هرگز محزون نگشته‏ام زیرا که دل به هیچ چیز نبسته‏ام که از فوت او محزون شوم، و باید چنان دانست که جمیع اسباب دنیوی امانت پروردگار است در نزد بندگان که باید هر یک به نوبه از آن منتفع گردند مانند عطردانی که در مجلس دور گردانند که هر لحظه یکی از اهل آن مجلس از آن تمتع یابند، و شکی نیست که هر امانتی را روزی باید رد کرد، و عاقل چگونه بسبب رد امانت محزون می‏گردد.