تربیت
Tarbiat.Org

مقامات العلیه (مختصر معراج السعاده نوشته ملا احمد نراقی)
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

4- ترک اعانت مسلمین‏

صفت چهارم، ترک اعانت مسلمین است. و منشأ آن صفت اگر حسد یا عداوت باشد از رذایل قوه غضبیه است و اگر کسالت یا بخل یا ضعف نفس باشد از نتایج قوه شهویه است و این صفت از جمله مهلکات و علامت ضعف ایمان است و احادیث در مذمت آن بسیار وارد شده است، و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: که هر که اهتمام در امور مسلمانان نداشته باشد مسلمان نیست، و وارد شده که هر مؤمنی که منع نماید از مومنی چیزی را که به آن محتاج باشد و آن شخص قادر بر رسانیدن آن به او باشد - از خود یا جای دیگر - خدا در قیامت او را باز می‏دارد در حالیکه روی او سیاه و چشم او کبود و دستهای او به گردن او بسته باشد. پس خطاب می‏رسد که این است خیانتکاری که با خدا و پیغمبر نموده پس امر شود که او را به جهنم افکنند.
قضاء حوائج مسلمین
و ضد آن اهتمام در قضای حوائج مسلمین و سعی در بر آوردن مهمات ایشان است و آن از صفات شریفه است، و شکی نیست که افضل قربات سعی در مهمات و قضاء حاجات است، و در حدیث است که هر که یک حاجت برادر خود را بر آورد چنان است که در همه عمر خود خدا را خدمت کرده است.(152)
طریقت به جز خدمت خلق نیست - به تسبیح سجاده و دلق نیست‏

ره نیکمردان آزاده گیر - چو استاده‏ای دست افتاده گیر

تو با خلق نیکی کن ای نیکبخت - که فردا نگیرد خدا بر تو سخت‏

کسی نیک بیند بهر دو سرای - که نیکی رساند بخلق خدای‏
خدا را بر آن بنده بخشایش است - که خلق از وجودش در آسایش است‏

پند حافظ بشنو خواجه برو نیکی کن - که من این پند به از درّ و گهر می‏بینم‏
و نیز شکی نیست که بر آوردن حاجات موجب مسرت است، و ثواب مسرور کردن برادر ایمانی از حد افزون است، شاد کردن دلی بهتر از آباد کردن کشوری است. دلهای شکسته غمناک خانه‏های خداوند پاک است، پس مرمت آنها بشادی مرمت خانه خدا است. سعدی:
یکی خار پای یتیمی بکند - بخواب اندرش دید صدر خجند
همی گفت و در روضه‏ها می‏چمید - کز آن خار بر من چه گلها رسید
و حضرت صادق (علیه السلام) فرموده که: هر که سرور داخل دل مومنی کند حضرت رسول را مسرور کرده است، و هر که رسول را مسرور کند خدا را مسرور کرده است و همچنین است غمناک ساختن مؤمن. و در روایتی است که: محبوبترین اعمال در نزد خداوند متعال شاد کردن مؤمنان است و در روایات بسیار معتبر وارد شده که کسیکه سروری داخل دلهای برادران دینی کند آن سرور بصورت خوشی ممثل می‏شود که در وقت بیرون آمدن از قبر او را بشارتهایی خواهد داد و انیس او خواهد بود.
و مخفی نماند که همان قدری که اخبار در فضیلت این صفت وارد شده همانقدر در معصیت و عذاب اندوهگین ساختن مؤمنین وارد شده، و کسیکه شاد می‏شود از غمناکی بندگان خدا خبیث النفس ناپاک طینت است، و بسیاری از خبیث طینتان به این صفت مبتلا هستند و در پی آنند که اخبار موحشه را به مردم رسانند و چون خبری شنیدند که موجب اندوه کسی است آرام نمی‏گیرند تا این خبر را به او رسانند.
سگ بر آن آدمی شرف دارد - که دل مردمان بیازارد